Reklama

Sąd: Odbitka wzorów pieczęci urzędowych informacją publiczną

Spór zainicjowała fundacja, która we wniosku do samorządowego kolegium odwoławczego zwróciła się o udostępnienie odbić wszystkich stosowanych w gminie urzędowych pieczęci.

Publikacja: 21.06.2022 07:04

Sąd: Odbitka wzorów pieczęci urzędowych informacją publiczną

Foto: Adobe Stock

Kolegium uznało, że wzory pieczęci urzędowych nie stanowią informacji publicznej i wobec tego nie mają zastosowania przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej. Wygląd pieczęci urzędowej został szczegółowo określony w ustawie z 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych. Jak również w rozporządzeniu Rady Ministrów z 1995 r. w sprawie tablic i pieczęci urzędowych. Informacja o obowiązującym prawie nie stanowi informacji publicznej – powtórzyło kolegium.

Czytaj więcej

Jakie znaczenie mają urzędowe stemple

W skardze na bezczynność fundacja zwróciła się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach o zobowiązanie kolegium do rozpoznania jej wniosku, który, jej zdaniem, dotyczy udostępnienia informacji publicznej.

Sąd uznał skargę za uzasadnioną i – oceniając, że kolegium dopuściło się bezczynności – zobowiązał je do załatwienia wniosku fundacji w określonym terminie. W opinii sądu kolegium błędnie uznało, że żądane informacje nie stanowią informacji publicznej. Zdaniem WSA nie można przyjąć, że obowiązujące przepisy ustawy o godle, barwach i hymnie RP wyłączają uzyskanie informacji publicznej, w tym w zakresie na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej. – Zgodnie z tą ustawą treść i postać dokumentów urzędowych są informacją publiczną. Umieszczana na nich pieczęć urzędowa jest ich częścią – wyjaśniała motywy wyroku sędzia sprawozdawca Aleksandra Żmudzińska. – Nieracjonalne byłoby wobec tego przyjęcie, że sam odcisk pieczęci nie stanowi takiej informacji. Wnioskodawca mógłby bowiem otrzymać cały dokument, ale nie miałby takiego uprawnienia w odniesieniu do tej części dokumentu, na której jest umieszczona pieczęć urzędowa.

Zdaniem sądu dokładny wygląd pieczęci urzędowej organu nie został też szczegółowo uregulowany w polskim ustawodawstwie, wobec czego jest informacją publiczną. Wzory pieczęci urzędowych mogą bowiem różnić się czcionką i umiejscowieniem tekstu. Mogą również zawierać pełną bądź skróconą nazwę organu. Kolegium powinno zatem rozpoznać wniosek w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Wyrok jest nieprawomocny.

Reklama
Reklama
Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama