Nowe technologie w świadczeniu pomocy prawnej

Rozwój nowych technologii wymusza zmianę form kontaktu z klientem

Publikacja: 13.04.2012 08:28

Nowe technologie w świadczeniu pomocy prawnej

Foto: www.sxc.hu

Uczestnicy czwartkowego seminarium w Instytucie Spraw Publicznych dyskutowali o możliwościach wykorzystania narzędzi elektronicznych w świadczeniu pomocy prawnej obywatelom. Ewa Stompor-Nowicka, sekretarz Krajowej Rady Radców Prawnych, jest przekonana, że nowe technologie są potrzebne, ale nie mogą przesłonić człowieka.

– Nie powinny być stosowane, gdy niezbędny jest bezpośredni kontakt z osobą potrzebującą pomocy prawnej. Należy używać nowych technologii z rozsądkiem – uważa Stompor-Nowicka.

Samorząd radców prawnych jako pierwszy w Polsce uruchomił innowacyjną platformę e-learningową umożliwiającą podnoszenie kwalifikacji w tej właśnie formie. Teraz zastanawia się nad modernizacją procesu aplikacji poprzez wprowadzenie e-learningowych form wykładów.

Grzegorz Wiaderek z Instytutu Prawa i Społeczeństwa podkreślał duży sukces wprowadzonego niedawno e-sądu, w którym nowe technologie zostały dobrze wykorzystane.

Zdaniem Marcina Radwan-Röhrenschefa, adwokata, jeszcze długo wprowadzenie danych do systemu nie będzie wystarczało do rozstrzygnięcia sprawy i wyprodukowania wyroku przez maszynę.

– Na pewno nas czeka zmiana form komunikowania prawników z klientem i sądem. Te narzędzia ułatwiają ten kontakt, ale i go spłycają – uważa.

Michał Araszkiewicz z UJ zajmuje się tematyką zastosowania sztucznej inteligencji do prawa. – Nikt nie forsuje tezy, że komputery powinny zastąpić prawników. Chodzi o budowanie narzędzi wspomagających pracę prawników – mówi. – Systemy sztucznej inteligencji mogłyby pomóc w analizie skomplikowanych spraw i mieć praktyczne znaczenie. Badania nad tym są dość zaawansowane.

Uczestnicy debaty zgodzili się, że istotny jest problem odpowiedzialności człowieka czy maszyny oraz ustalenia tożsamości klienta przy kontakcie elektronicznym. Podkreślili, że nowe technologie dają dostęp do porad prawnych osobom, które mają bariery z komunikacją, np. niesłyszącym.

„Rz" objęła patronat nad seminarium.

Uczestnicy czwartkowego seminarium w Instytucie Spraw Publicznych dyskutowali o możliwościach wykorzystania narzędzi elektronicznych w świadczeniu pomocy prawnej obywatelom. Ewa Stompor-Nowicka, sekretarz Krajowej Rady Radców Prawnych, jest przekonana, że nowe technologie są potrzebne, ale nie mogą przesłonić człowieka.

– Nie powinny być stosowane, gdy niezbędny jest bezpośredni kontakt z osobą potrzebującą pomocy prawnej. Należy używać nowych technologii z rozsądkiem – uważa Stompor-Nowicka.

Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem