Nowe technologie w świadczeniu pomocy prawnej

Rozwój nowych technologii wymusza zmianę form kontaktu z klientem

Publikacja: 13.04.2012 08:28

Nowe technologie w świadczeniu pomocy prawnej

Foto: www.sxc.hu

Uczestnicy czwartkowego seminarium w Instytucie Spraw Publicznych dyskutowali o możliwościach wykorzystania narzędzi elektronicznych w świadczeniu pomocy prawnej obywatelom. Ewa Stompor-Nowicka, sekretarz Krajowej Rady Radców Prawnych, jest przekonana, że nowe technologie są potrzebne, ale nie mogą przesłonić człowieka.

– Nie powinny być stosowane, gdy niezbędny jest bezpośredni kontakt z osobą potrzebującą pomocy prawnej. Należy używać nowych technologii z rozsądkiem – uważa Stompor-Nowicka.

Samorząd radców prawnych jako pierwszy w Polsce uruchomił innowacyjną platformę e-learningową umożliwiającą podnoszenie kwalifikacji w tej właśnie formie. Teraz zastanawia się nad modernizacją procesu aplikacji poprzez wprowadzenie e-learningowych form wykładów.

Grzegorz Wiaderek z Instytutu Prawa i Społeczeństwa podkreślał duży sukces wprowadzonego niedawno e-sądu, w którym nowe technologie zostały dobrze wykorzystane.

Zdaniem Marcina Radwan-Röhrenschefa, adwokata, jeszcze długo wprowadzenie danych do systemu nie będzie wystarczało do rozstrzygnięcia sprawy i wyprodukowania wyroku przez maszynę.

– Na pewno nas czeka zmiana form komunikowania prawników z klientem i sądem. Te narzędzia ułatwiają ten kontakt, ale i go spłycają – uważa.

Michał Araszkiewicz z UJ zajmuje się tematyką zastosowania sztucznej inteligencji do prawa. – Nikt nie forsuje tezy, że komputery powinny zastąpić prawników. Chodzi o budowanie narzędzi wspomagających pracę prawników – mówi. – Systemy sztucznej inteligencji mogłyby pomóc w analizie skomplikowanych spraw i mieć praktyczne znaczenie. Badania nad tym są dość zaawansowane.

Uczestnicy debaty zgodzili się, że istotny jest problem odpowiedzialności człowieka czy maszyny oraz ustalenia tożsamości klienta przy kontakcie elektronicznym. Podkreślili, że nowe technologie dają dostęp do porad prawnych osobom, które mają bariery z komunikacją, np. niesłyszącym.

„Rz" objęła patronat nad seminarium.

Uczestnicy czwartkowego seminarium w Instytucie Spraw Publicznych dyskutowali o możliwościach wykorzystania narzędzi elektronicznych w świadczeniu pomocy prawnej obywatelom. Ewa Stompor-Nowicka, sekretarz Krajowej Rady Radców Prawnych, jest przekonana, że nowe technologie są potrzebne, ale nie mogą przesłonić człowieka.

– Nie powinny być stosowane, gdy niezbędny jest bezpośredni kontakt z osobą potrzebującą pomocy prawnej. Należy używać nowych technologii z rozsądkiem – uważa Stompor-Nowicka.

W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Prawo drogowe
Trudniej będzie zdać egzamin na prawo jazdy. Wchodzi w życie "prawo Klimczaka"
Praca, Emerytury i renty
Część seniorów dostanie w lipcu dwa przelewy. Zasady wypłaty renty wdowiej
Edukacja i wychowanie
Jakie są najlepsze uczelnie w Polsce? Opublikowano ranking Perspektywy 2025
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców