Reklama

Polacy, cyfrowi analfabeci

Co drugi dorosły w naszym kraju nie ma podstawowych umiejętności informatycznych. To najgorszy wynik spośród wysoko rozwiniętych państw.

Aktualizacja: 17.10.2014 10:51 Publikacja: 17.10.2014 02:00

Polacy, cyfrowi analfabeci

Foto: Dziennik Wschodni, Maciej Kaczanowski Maciej Kaczanowski

Takie wnioski płyną z opublikowanej właśnie przez OECD analizy poświęconej edukacji i nowym technologiom. Jej autorzy postanowili sprawdzić, jak osoby od 16 do 65 lat radzą sobie z rozwiązywaniem problemów, mając do dyspozycji zdobycze najnowszej techniki.

Okazało się, że blisko 24 proc. Polaków wycofało się z tego badania. Kolejnych 26 proc. poległo na podstawowych zagadnieniach, część z nich dlatego, że nigdy nie miała doświadczenia w pracy z komputerem. To najgorszy wynik spośród przebadanych państw, dla których średni odsetek populacji niemających podstawowych kompetencji cyfrowych to 25 proc. Prześcignęli nas nie tylko Holendrzy czy Niemcy, ale też Czesi i Słowacy.

Dlaczego Polacy tak słabo wypadli? Zdaniem Waldemara Grądzkiego, byłego naczelnika Wydziału Nowych Technologii w Edukacji MEN, wynika to z kilku przyczyn. Przede wszystkim w Polsce nikt nie wymaga od pracowników posiadania tzw. europejskiego certyfikatu umiejętności komputerowych, który potwierdza podstawowe umiejętności korzystania z komputera.

– Przez to niewiele osób dokształca się w tym zakresie, ponadto nie ma określonych standardów kształcenia w tej dziedzinie, co wpływa na jakość szkoleń, jakie oferuje rynek – mówi Grądzki.

Zwraca także uwagę na bierność nauczycieli. – Choć ich umiejętności korzystania z technologii informatycznych pozostawiają wiele do życzenia, nikt ich zmusza do tego, by podnosili swoje kwalifikacje, co negatywnie odbija się na ich uczniach – dodaje.

Reklama
Reklama

Nikt nie kontroluje efektów szkoleń komputerowych dla osób po pięćdziesiątce

Prof. Maciej M. Sysło z Rady ds. Edukacji Informatycznej i Medialnej nie ma wątpliwości, że ci, którzy odmówili udziału w badaniu, to osoby bojące się konfrontacji z komputerem, którego nie potrafią obsługiwać.

– Nie pomagają w tym szkolenia prowadzone w ramach unijnych projektów, kierowane np. do osób po pięćdziesiątce. Choć głośno mówi się o tym, że ich jakość pozostawia wiele do życzenia, nikt nie kontroluje, jakie przyniosły efekty – podkreśla prof. Sysło.

Zdaniem ekspertów cyfrowy analfabetyzm Polaków może wynikać także z tego, że ok. 40 proc. społeczeństwa nie ma dostępu do szerokopasmowego internetu. Czechom i Słowakom udało się taką sieć zbudować i teraz mają pozytywne tego efekty – przekonuje Grądzki.

Dodaje, że Polacy bez wątpienia sami podnieśliby swoje kompetencje informatyczne, gdyby dzięki temu mogli korzystać np. z usług e-administracji. Niestety, mimo wielu zapowiedzi rządu do tej pory nie udało się zbudować cyfrowych usług publicznych.

Takie wnioski płyną z opublikowanej właśnie przez OECD analizy poświęconej edukacji i nowym technologiom. Jej autorzy postanowili sprawdzić, jak osoby od 16 do 65 lat radzą sobie z rozwiązywaniem problemów, mając do dyspozycji zdobycze najnowszej techniki.

Okazało się, że blisko 24 proc. Polaków wycofało się z tego badania. Kolejnych 26 proc. poległo na podstawowych zagadnieniach, część z nich dlatego, że nigdy nie miała doświadczenia w pracy z komputerem. To najgorszy wynik spośród przebadanych państw, dla których średni odsetek populacji niemających podstawowych kompetencji cyfrowych to 25 proc. Prześcignęli nas nie tylko Holendrzy czy Niemcy, ale też Czesi i Słowacy.

Reklama
Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Społeczeństwo
Młodzi bez łatwiejszego dostępu do psychologa. Andrzej Duda bał się podpaść rodzicom
Społeczeństwo
Śledztwo w sprawie imprezy w Janowie Podlaskim. „Nie doszło do nadużycia”
Społeczeństwo
Zakopane chce nowego podatku od turystów. Projekt trafił do Sejmu
Społeczeństwo
Niż genueński nad Polską. Ostrzeżenia trzeciego stopnia dla części kraju
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama