Sporządzony przez komisję rewizyjną rady gminy wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową. Dokumenty te wraz z innymi, wymienionymi w ustawie o finansach publicznych, są podstawą do podjęcia przez gminny organ stanowiący rozstrzygnięcia w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta).
Ważne ustalenia
W procesie udzielania absolutorium konieczne jest ustalenie, jak wójt (burmistrz czy prezydent) wykonał planowany budżet gminy, jakie są przyczyny rozbieżności między stanem planowanym a rzeczywistym, czy winą za rozbieżności można obciążyć organ wykonawczy, czy też były one wynikiem obiektywnych uwarunkowań. Odpowiedzi na te wszystkie pytania powinny być rezultatem prac komisji rewizyjnej i znaleźć się w sporządzonym dla rady gminy wniosku bądź w jego uzasadnieniu.
15 czerwca to termin, w którym komisja ma przedstawić radzie gminy wniosek w sprawie absolutorium
Instytucja absolutorium to ustawowo określony sposób kontroli wykonania budżetu przez organ stanowiący.
Jak podkreśla kolegium