Wynika tak z interpretacji dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (nr IPTPB2/415-368/11-2/MP).
Z pytaniem zwróciła się gmina, która na podstawie zarządzenia burmistrza z 2010 r. w sprawie dofinansowania osobom fizycznym usuwania i unieszkodliwiania azbestu ponosi koszty załadunku, transportu i unieszkodliwienia odpadów go zawierających. Dofinansowanie pokrywane jest ze środków pochodzących z budżetu gminy, czyli jednostki samorządu terytorialnego.
Zgodnie z regulaminem zakwalifikowani do programu mieszkańcy gminy nie otrzymują środków finansowych. Pieniądze trafiają bezpośrednio do firmy, która zajmuje się usuwaniem i utylizacją azbestu z prywatnych posesji. Wnioski osób fizycznych o dofinansowanie mają być rozpatrywane w 2011 r. i kolejnych latach.
Gmina pyta, czy dofinansowanie stanowi przychód mieszkańców i czy jako płatnik ma obowiązek wystawienia im PIT-8C.
Dyrektor izby skarbowej uznał, że w grę wchodzi zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem wolna od podatku jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, agencji rządowych bądź ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych. Warunkiem jest, by podatnik otrzymał wsparcie z rządowego programu.