Buspasy i darmowe parkingi dla hybryd i aut elektrycznych w Krakowie

To uprawnieniem radnych jest ustalanie w prawie miejscowym rozwiązań wspierających ekologię

Publikacja: 31.07.2012 09:32

W Krakowie będą buspasy i darmowe parkingi dla hybryd i aut elektrycznych

W Krakowie będą buspasy i darmowe parkingi dla hybryd i aut elektrycznych

Foto: Fotorzepa, Tomasz Jodłowski TJ Tomasz Jodłowski

– Od lat priorytetem miasta w działaniach inwestycyjnych jest transport przyjazny dla środowiska – mówi Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa. – Budujemy ścieżki rowerowe, nowe linie tramwajowe, kupujemy nowoczesne autobusy. Teraz nadszedł czas na kolejne działania – zapowiada.

Miasto planuje system zachęt dla użytkowników pojazdów elektrycznych i hybrydowych tu zarejestrowanych. To oczywiście nie będzie możliwe bez zgody radnych. W kompetencjach rady gminy leży bowiem stanowienie przepisów prawa miejscowego, ustalających np. wysokość opłat za parkowanie i określanie kręgu podmiotów zwolnionych z obowiązku ich uiszczania. To również radni decydują, jakie pojazdy mogą korzystać z buspasów.

10 proc.

ma wynosić w 2020 r. minimalny udział energii odnawialnej w transporcie

– Pilotażowo, przez 12 miesięcy, poruszający się po mieście samochodami z ekologicznym napędem będą mogli wjeżdżać do stref z ograniczonym ruchem, korzystać z buspasów, a także parkować w mieście bezpłatnie – wyjaśnia Monika Chylaszek, rzecznik prezydenta Krakowa. – Decyzja o tym, jakie rozwiązania zostaną wprowadzone na stałe, podjęta zostanie po zakończeniu pilotażu i przeanalizowaniu jego efektów – wyjaśnia.

Miasto chce również w większym stopniu wykorzystywać samochody elektryczne i hybrydowe w komunikacji publicznej, a także wyposażyć w takie pojazdy służby komunalne. To oznacza konieczność organizowania i przeprowadzenia przetargów.

Kampania „Mobilny Kraków" ma zostać zainaugurowana podczas obchodów Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu, który jest obchodzony co roku od 18 do 22 września. W ubiegłym tygodniu władze miasta podpisały natomiast porozumienie dotyczące prowadzenia kampanii. Jego stronami są również Fundacja Partnerstwo dla Środowiska oraz koncern Toyota, jeden z liderów wśród producentów aut hybrydowych.

W przyszłości Kraków zamierza przystąpić do budowy sieci publicznych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Władze miasta zapowiadają, że będą zabiegać o dopłaty z budżetu państwa do samochodów elektrycznych, a także o zniesienie opłaty przy ich rejestrowaniu.

Inne miasta też wprowadzają proekologiczne rozwiązania.

– Od 25 maja kierowcy w Nysie mogą podróżować autobusami bezpłatnie – mówi Jolanta Barska, burmistrz Nysy. – Wystarczy, że mają przy sobie prawo jazdy i ważny dowód rejestracyjny.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora m.cyrankiewicz@rp.pl

– Od lat priorytetem miasta w działaniach inwestycyjnych jest transport przyjazny dla środowiska – mówi Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa. – Budujemy ścieżki rowerowe, nowe linie tramwajowe, kupujemy nowoczesne autobusy. Teraz nadszedł czas na kolejne działania – zapowiada.

Miasto planuje system zachęt dla użytkowników pojazdów elektrycznych i hybrydowych tu zarejestrowanych. To oczywiście nie będzie możliwe bez zgody radnych. W kompetencjach rady gminy leży bowiem stanowienie przepisów prawa miejscowego, ustalających np. wysokość opłat za parkowanie i określanie kręgu podmiotów zwolnionych z obowiązku ich uiszczania. To również radni decydują, jakie pojazdy mogą korzystać z buspasów.

Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Jakie warunki trzeba spełnić, aby zdać maturę 2025?
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo rodzinne
Resort Bodnara chce dać więcej czasu rozwodnikom. Szykuje zmianę w prawie
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne