Opłata skarbowa nie podlega zwrotowi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku, w którym dokonano zapłaty opłaty. Oznacza to, że upływ pięcioletniego terminu, liczonego od końca roku, w którym dokonano zapłaty opłaty, sprawia, że nie jest możliwe złożenie wniosku o zwrot uiszczonej opłaty, jak również dokonanie zwrotu uprzednio zapłaconej kwoty opłaty skarbowej.
Z ordynacji podatkowej
W przypadku gdy opłata skarbowa już w momencie jej uiszczania byłaby świadczeniem nienależnym lub nadpłaconym, to należy do jej zwrotu stosować zasady ogólne określone w ordynacji podatkowej, regulujące postępowanie z nadpłaconymi podatkami (opłatami).
Przykład
Zobowiązany uiścił opłatę skarbową od czynności zwolnionej lub niepodlegającej opłacie skarbowej lub w wysokości większej niż należna, np. od zaświadczenia została pobrana opłata skarbowa ?w wysokości 30 zł, a nie 17 zł.
Osoba, która uiściła opłatę skarbową, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty. Rozstrzyga o tym organ podatkowy w drodze decyzji o stwierdzeniu nadpłaty.
podstawa prawna: Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn. DzU z 2012 r. poz. 1282 ze zm.)
podstawa prawna: Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. DzU z 2012 r. poz. 749 ze zm.)
podstawa prawna: Par. 6 rozporządzenia ministra finansów z 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (DzU nr 187, poz. 1330)
Zgodnie z art. 72 o.p. za nadpłatę uważa się kwotę:
1) nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku;
2) ?podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej;
3) ?zobowiązania zapłaconego przez płatnika lub inkasenta, jeżeli w decyzji o odpowiedzialności podatkowej płatnika lub inkasenta określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej;
4) ?zobowiązania zapłaconego przez osobę trzecią lub spadkobiercę, jeżeli w decyzji o ich odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej.
W art. 72 o.p. nie zamieszczono definicji realnej nadpłaty, tzn. nie określono cech, które temu pojęciu można przypisać. Wymieniono natomiast stany faktyczne, których zaistnienie pozwala przyjąć, że powstała nadpłata. Nadpłata powstaje wtedy, gdy dokonana przez podatnika wpłata z różnych względów przewyższa kwotę podatku wymaganą przepisami.
Zwolnienia podmiotowe
Ustawa o opłacie skarbowej przewiduje zwolnienia podmiotowe, które obejmują m.in.:
- ?obce państwa, ich przedstawicielstwa dyplomatyczne, urzędy konsularne i siły zbrojne, międzynarodowe organizacje i instytucje oraz ich oddziały i przedstawicielstwa, korzystające na podstawie ustaw, umów lub powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych z przywilejów i immunitetów, a także członków ich personelu i inne osoby zrównane z nimi, jeżeli nie są one obywatelami polskimi i nie mają miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – pod warunkiem wzajemności,
- ?jednostki budżetowe, jednostki samorządu terytorialnego, organizacje pożytku publicznego, jeżeli dokonują zgłoszenia lub składają wniosek o dokonanie czynności urzędowej albo wniosek o wydanie zaświadczenia lub zezwolenia – wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
- ?osoby, które dokonując zgłoszenia lub składając wniosek o dokonanie czynności urzędowej albo wniosek o wydanie zaświadczenia lub zezwolenia (pozwolenia, koncesji) albo składając dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpis, wypis lub kopię przedstawią zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa, osoby fizyczne prowadzące czynną ochronę gatunkową
- ?osoby fizyczne, których gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie narażone jest na szkody wyrządzane przez gatunki zwierząt chronionych nieobjęte odszkodowaniem Skarbu Państwa – wyłącznie w zakresie przedmiotów opłaty skarbowej związanych z ochroną przyrody.