Specyficzną formą podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracowników administracji publicznej jest aplikacja legislacyjna. Mogą w niej uczestniczyć wszyscy członkowie korpusu służby cywilnej (sc), bez względu na swój status. A więc zarówno pracownicy służby cywilnej, urzędnicy tej służby jak i osoby powołane na wyższe stanowiska w sc, pod warunkiem, że posiadają wykształcenie prawnicze a na ich naukę zgodzi się dyrektor generalny.
Administracja to nie prawo
Chodzi tu o osoby, które uzyskały tytuł zawodowy prawnika, co oznacza, że w aplikacji tej nie mogą uczestniczyć np. absolwenci kierunku administracja. Potwierdza to informacja znajdująca się na stronie Rządowego Centrum Legislacji a więc instytucji prowadzącej aplikację, w której wymienione są dokumenty wymagane od osób starających się o przyjęcie na aplikację. Są nimi:
- podanie o przyjęcie na aplikację, podpisane przez kierownika urzędu lub podmiot zatrudniający osobę ubiegającą się o przyjęcie na aplikację; w podaniu powinno być zamieszczone oświadczenie, z którego wynika staż pracy związany z legislacją, potwierdzony podpisem kierownika urzędu lub podmiotu zatrudniającego osobę ubiegającą się o przyjęcie na aplikację,
- odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych, magisterskich studiów prawniczych,
- curriculum vitae (nie więcej niż 3 strony), w którym należy uwzględnić informacje dotyczące: