- Większość proponowanych regulacji stanowi powtórzenie tego, co już istnieje w porządku prawnym - uważa HFPC.
Jej zdaniem, projektowane zmiany ograniczają się w zasadzie do stworzenia dwóch odrębnych ustaw o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz o Agencji Wywiadu w miejsce jednej ustawy obowiązującej obecnie.
Projekt zakłada zmiany w zakresie kompetencji Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego (część tych kompetencji zostanie przekazanych Policji) oraz poddanie ABW pod nadzór Ministra Spraw Wewnętrznych.
Wątpliwości HFPC budzi przede wszystkim kompetencja ABW do rozpoznawania, zapobiegania i wykrywania „przestępstw o charakterze ekstremistycznym" oraz określenie kompetencji Agencji Wywiadu w zakresie „wywiadu elektronicznego", która nie została przez ustawodawcę zdefiniowana ani szczegółowo uregulowana.
Wątpliwości Fundacji budzi również katalog zagrożeń terrorystycznych, w ramach którego Szef ABW będzie mógł prowadzić wykaz osób mogących mieć związek z przestępstwami o charakterze terrorystycznym. Katalog będzie obejmował m.in. informacje o „osobach uznanych za zdolne logistycznie do przeprowadzenia aktu terrorystycznego" lub „innych osobach, w tym osobach uznanych za zagrożenie dla lotnictwa cywilnego". „Przy braku wskazania jakie mogą być skutki umieszczenia w tym wykazie oraz bardzo ogólnikowych i nieprecyzyjnych kryteriach umieszczenia na liście, proponowana regulacja może naruszać Konstytucję" – mówi Barbara Grabowska, prawnik HFPC.