W całej Unii Europejskiej liczba ofiar śmiertelnych na drogach spada – w 2024 roku odnotowano 3-procentowy spadek. W 2023 roku 7 807 osób zginęło na ulicach europejskich miast. Na przykład Berlin odnotował 55 ofiar śmiertelnych, a Warszawa - 29.
Helsinki, choć są jedną z mniejszych stolic UE pod względem liczby mieszkańców – około 690 tysięcy – to obszar metropolitalny obejmuje około 1,5 miliona ludzi, którzy tam mieszkają lub dojeżdżają do pracy.
Źródło sukcesu: obniżone limity prędkości
Roni Utriainen, inżynier ruchu z miejskiego Wydziału Środowiska, wskazał, że na sukces składa się wiele czynników, ale kluczową rolę odegrały obniżone limity prędkości. Od 2021 roku w większości dzielnic mieszkalnych i centrum miasta obowiązuje ograniczenie do 30 km/h zamiast 40 km/h. Dane pokazują, że ryzyko śmiertelnego potrącenia pieszego przy uderzeniu przy prędkości 30 km/h jest dwukrotnie mniejsze niż przy 40 km/h.
W celu egzekwowania nowych przepisów zainstalowano 70 nowych fotoradarów, a działania policji koordynowane są zgodnie z ogólnokrajową polityką „Vision Zero”, której celem jest całkowite wyeliminowanie śmiertelnych i poważnych wypadków drogowych. Według danych Fińskiego Instytutu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (Liikenneturva) liczba ofiar w Helsinkach systematycznie spada od kilku lat.
Czytaj więcej
Sebastian M. nie zadzwonił po policję, nie próbował pomóc ofiarom, a jedyny telefon jaki wykonał,...