Sprawa administracyjna powinna być załatwiona niezwłocznie. Jednak gdy potrzebne jest postępowanie wyjaśniające kodeks postępowania administracyjnego (k.p.a.) daje organowi miesiąc, a w sprawach szczególnie skomplikowanych – dwa miesiące. Takie normy wynikają ?z art. 35 k.p.a. (przepisy szczególne mogą określać inne terminy załatwienia sprawy). Co to oznacza w praktyce? Czy ?w ciągu miesiąca urzędnik powinien podpisać daną decyzję, nadać ją na poczcie czy też doręczyć?
Dziś dominuje linia orzecznicza, która za załatwioną przez organ uznaje sprawę, ?w której decyzja została wydana, czyli sporządzona. Można jednak znaleźć także inne orzeczenia, które rozstrzygnięcie sprawy w terminie uzależniają od jej doręczenia.
Trzeba zakomunikować stronie
Na konieczność doręczenia decyzji w zakreślonym przez przepisy terminie zwracał uwagę m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu ?w wyroku z 20 listopada 2007 roku (III SA/Po 468/07). W tej sprawie decyzja została doręczona stronie po upływie terminu określonego w przepisach (ustawy o gospodarce nieruchomościami, chodziło bowiem o ustalenie opłaty adiacenckiej). WSA ocenił, że sporządzenie decyzji przez organ nie oznacza jej wydania. Nie załatwia sprawy decyzja, jako akt zewnętrzny, musi być bowiem zakomunikowana stronie.
Dopóki nie zostanie zakomunikowania stronie, dopóty jest aktem niewywierającym żadnych skutków. Uzewnętrznienie decyzji w stosunku do strony stwarza nową sytuację procesową, w tym możliwość wniesienia odwołania – podkreślał w tej sprawie WSA. Argumentował, że doręczenie lub ogłoszenie decyzji stanowi jej wprowadzenie do obrotu prawnego. Od tego dopiero momentu decyzja wiąże organ administracji publicznej ?i stronę.
Fakt, że organ administracyjny do chwili doręczenia stronie decyzji lub ogłoszenia nie jest nią związany oznacza, że do tego momentu sporządzona decyzja może zostać przez ten organ zmieniona, ?a zatem pozbawiona jest przymiotu stabilizacji treści rozstrzygnięcia sprawy, co do jej istoty. Bez tego zaś przymiotu nie może wiązać ani organu, ani też strony (...). W świetle powyższych rozważań za uzasadnione należy uznać twierdzenie, że decyzja administracyjna jest wydana ?z chwilą jej doręczenia – przekonywał WSA w uzasadnieniu do sprawy III SA/Po 468/07.