E-bike na ścieżce wzrostu, czyli rewolucja w polskiej mobilności

Dowodem na to, że Polska w ostatnich latach doświadcza dynamicznego rozwoju w dziedzinie nowej mobilności może być zmiana nazwy organizacji branżowej, znanej dawnej jako PSPA, a dziś jako Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności – co podczas wystąpienia na 4th Polish Bicycle Summit z dumą ogłosił Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSNM.

Publikacja: 10.05.2024 13:48

Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności

Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności

Foto: rp.pl

- To jest nowa mobilność, bo my chcemy nie tylko zajmować się samochodami, ale także tym wszystkim, co jest wokół mobilności – oznajmił dyrektor Maciej Mazur. Zmiana nazwy oznacza przekształcenie PSPA, największej organizacji branżowej, w bardziej reprezentatywne PSNM, zrzeszające ponad 250 podmiotów z całego łańcucha wartości e-mobility w Polsce i Europie.

Według Macieja Mazura, rozwój zrównoważonego transportu, zwłaszcza elektromobilności, stał się naczelnym celem PSNM od samego początku istnienia. Teraz, po prawie ośmiu latach, organizacja podejmuje kolejny krok, aby odzwierciedlić swoje zobowiązanie w zakresie nowej mobilności, otwierając szerokie perspektywy dla elektrycznych rowerów.

- Rowery są nam szczególnie bliskie, a rowery elektryczne są świetnym pomostem między tym, czym się specjalizujemy, a nową mobilnością – wyjaśniał podczas wystąpienia Mazur. - Rowery elektryczne otwierają nową mobilność jako taką, to jest kategoria, która się tylko i wyłącznie rozszerza, która rośnie, która daje nam kolejne możliwości zainteresowania kolejnych grup – mówił.

Jednym z głównych powodów, dla których warto skupić się na rozwoju rowerów elektrycznych, jest wydłużenie aktywności osób używających rowerów. Dzięki temu nawet osoby starsze mogą cieszyć się korzyściami płynącymi z tej formy transportu. Mazur podkreślał, że użytkownicy także ci starsi będą korzystać z rowerów elektrycznych, bo to jest po prostu przyjemniejsze, łatwiejsze. Ponadto, e-bikes mają potencjał, aby dotrzeć do szerszego grona odbiorców, włączając w to osoby, które dotychczas z rowerów nie korzystały. A potwierdzają to badania - chcemy, żeby rowery elektryczne były dostępne dla innych, żeby mogły z nich korzystać osoby starsze, mogły z nich korzystać te osoby, które dzisiaj rowerów nie wykorzystują.

Wobliczu coraz większego zapotrzebowania na zrównoważone formy transportu, inwestycje w rozwój elektrycznych rowerów stają się nie tylko ekonomicznie opłacalne, ale także istotne z perspektywy społecznej i środowiskowej. Dlatego też, ścieżka wzrostu e-bikes w Polsce wydaje się być nieuchronna i obiecująca, faktycznie otwierając nowe horyzonty dla mobilności w kraju i regionie.

Rowery elektryczne odchudzają ulice

Nic więc dziwnego, że rewolucja w polskiej mobilności nabiera tempa, a rowery elektryczne stają się istotnym elementem tej przemiany. - Są synonimem nowej mobilności, a ich cechy wyróżniające sprawiają, że stanowią rozwiązanie wielu problemów związanych z transportem miejskim – mówił.

Jedną z najważniejszych zalet e-bikes jest ich potencjał w redukcji korków na drogach.  - Widzimy to w wynikach badań. Rowery elektryczne odchudzają ulice, zmniejsza się liczba samochodów na ulicach. 50 procent użytkowników zamienia samochód na rower elektryczny, co wpływa na poprawę ruchu ulicznego i redukcję emisji szkodliwych substancji.

Ale za elektrycznym rowerem przemawiają nie tylko korzyści społeczne, ale także indywidualne. Rowery elektryczne są idealnym rozwiązaniem dla rodzin. - Rower elektryczny jest idealny do przewozu dzieci – mówił Mazur. Przekonywał, że podróż z maluchem staje się nie tylko bezpieczna, ale także przyjemna dla obu stron. To z kolei otwiera nowe możliwości dla rodzin, zachęcając je do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu.

Mimo licznych zalet, e-bikes również stają w obliczu wyzwań. Mazur podkreślał, że percepcja rowerów elektrycznych wymaga zmiany, aby przekonać ludzi do korzystania z nich. Istnieją obawy dotyczące bezpieczeństwa oraz obawy o to, czy te rowery są prawdziwym środkiem transportu. W odpowiedzi na te wyzwania, PSNM zamierza prowadzić dyskusję i edukować społeczeństwo na temat zalet i możliwości e-bikes. W promowaniu e-bikes ważną rolę odgrywają również inicjatywy publiczne, takie jak programy dofinansowania.  - Gdynia dzięki swoim projektom dofinansowań, sprawiła, że dzięki temu wielu z nas dowiedziało się o rowerach elektrycznych i z nich skorzystało - zauważył Mazur. Dofinansowania nie tylko uczynią rowery elektryczne bardziej dostępnymi, ale także zachęcają do zakupu lepszych modeli, co z kolei zwiększa chęć do regularnego korzystania z nich.

Polska na drodze do lidera europejskiego rynku

Rozwój nowej mobilności w Polsce niesie, zdaniem dyrektora Mazura, ogromny potencjał – nawet 5 procent polskiego polskiego PKB może być generowane przez sektor nowej mobilności. To szansa dla kraju, który już teraz jest znaczącym producentem rowerów, a stara się zająć również czołowe miejsce w produkcji rowerów elektrycznych.

- To jest rynek, który się bardzo dynamicznie rozwija - zauważa Mazur, dodając: I nie chcielibyśmy być w tym samym miejscu, w którym jesteśmy z samochodami elektrycznymi, czyli na jednym z ostatnich miejsc. Chcielibyśmy być na jednym z pierwszych miejsc. Różnice są znaczące – podczas gdy sprzedaż samochodów elektrycznych oscyluje w granicach miliona, sprzedaż rowerów elektrycznych jest pięć razy większa. To pokazuje, jak duży jest potencjał tego rynku i jak bardzo warto na niego postawić. Stąd PSNM przygotowuje wstępne rekomendacje, które mają stymulować rozwój tego sektora w Polsce. Po pierwsze, organizacja chce, aby coraz więcej miast włączało rowery elektryczne do publicznych programów wypożyczania, co już jest przedmiotem dyskusji w kilku miejscach. Po drugie, zachęca do stosowania rowerów cargo, co potwierdza sukces firmy DPD, która już teraz może pochwalić się trzycyfrową liczbą rowerów.

Inną istotną kwestią jest infrastruktura. - Potrzebujemy więcej rekomendacji, żeby infrastruktura była bezpieczna; będzie także gwarantowała nam to, że nie będzie żadnych barier po stronie użytkowników - stwierdził. To jest ten element, który może zapewnić dynamiczny rozwój sektora rowerów elektrycznych w Polsce.

Na koniec Maciej Mazur zwrócił uwagę na znaczenie dyskusji i debaty, które są niezbędne dla przyspieszenia rozwoju tego rynku. To zapowiedź dalszych działań PSNM, które mają na celu sprawić, aby rynek rowerów elektrycznych w Polsce rozwijał się dynamicznie i efektywnie.

- To jest nowa mobilność, bo my chcemy nie tylko zajmować się samochodami, ale także tym wszystkim, co jest wokół mobilności – oznajmił dyrektor Maciej Mazur. Zmiana nazwy oznacza przekształcenie PSPA, największej organizacji branżowej, w bardziej reprezentatywne PSNM, zrzeszające ponad 250 podmiotów z całego łańcucha wartości e-mobility w Polsce i Europie.

Według Macieja Mazura, rozwój zrównoważonego transportu, zwłaszcza elektromobilności, stał się naczelnym celem PSNM od samego początku istnienia. Teraz, po prawie ośmiu latach, organizacja podejmuje kolejny krok, aby odzwierciedlić swoje zobowiązanie w zakresie nowej mobilności, otwierając szerokie perspektywy dla elektrycznych rowerów.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rowerem przez Polskę
Stowarzyszenie Rowerowy Poznań od 30 lat buduje lepszy, rowerowy świat
Rowerem przez Polskę
Innowacyjna promocja tras rowerowych w Świętokrzyskiem
Rowerem przez Polskę
Pomorze Zachodnie jako eldorado rowerowych pasjonatów
Rowerem przez Polskę
Rowery publiczne w zrównoważonym rozwoju miast
Rowerem przez Polskę
Rowerowa rewolucja we Francji
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?