PKP Cargo musi ograniczyć inwestycje. Problemy finansowe

W ubiegłym roku wartość inwestycji w kolejowej grupie była najwyższa od lat. W tym roku, ze względu na trudności finansowe, firma koncentruje się na poprawie efektywności i redukcji kosztów.

Publikacja: 20.05.2024 17:26

PKP Cargo musi ograniczyć inwestycje. Problemy finansowe

Foto: PKP Cargo

Nowy zarząd PKP Cargo, na czele którego od niespełna miesiąca stoi Marcin Wojewódka, mocno stawia na cięcia kosztów wszędzie tam w grupie kapitałowej, gdzie to jest możliwe. Jednym z takich obszarów mogą być inwestycje, które w ubiegłym roku okazały się wyjątkowo wysokie, gdyż przekroczyły 1,72 mld zł. Dla porównania rok wcześniej sięgały zaledwie 776 mln zł. Co więcej w żadnym z ostatnich pięciu lat nawet nie zbliżyły się do tej wartości.

Dekoniunktura w przewozach towarowych bije w PKP Cargo

Dziś zarząd PKP Cargo nie podaje żadnej konkretniej wartości tegorocznych inwestycji w grupie. Przy pytaniu dotyczącym tego zagadnienia jasno jednak wskazuje swoje priorytety.

Czytaj więcej

W PKP Cargo zwolnienia na horyzoncie

- Uwzględniając dekoniunkturę w branży, grupa koncentruje się obecnie na działaniach mających na celu poprawę efektywności i redukcję kosztów przy równoczesnym wzroście potencjału sprzedażowego grupy. Elastyczność operacyjna i efektywne zarządzanie procesami jest wyzwaniem dla poprawy sytuacji rynkowej i finansowej firmy w bieżącym roku oraz kluczem do możliwości jej dalszego rozwoju - twierdzi Marcin Wojewódka, p.o. prezesa PKP Cargo.

Dodaje, że zarząd koncentruje się obecnie na rozwoju oferty dla klientów, aktywizacji działań mających na celu wzrost portfela zleceń i optymalizacji kosztów. W efekcie chce utrzymać już posiadaną bazę kontrahentów oraz intensywnie pracuje nad pozyskaniem nowych, zwłaszcza w perspektywicznych obszarach prowadzonej działalności. Chodzi m.in. o rozwój przewozów intermodalnych, zwłaszcza uwzględniających przenoszenie ładunków z dróg na kolej. Cel ten może być realizowany poprzez utworzenie ogólnokrajowego systemu przewozu naczep samochodowych.

Od Widzewa po PKOl — PKP Cargo mocno tnie koszty

Kilka dni temu zarząd PKP Cargo wypowiedział umowę dotyczącą gwarancji pracowniczych i socjalnych dla pracowników zatrudnionych w spółce i grupie. To jedno z działań naprawczych, które wprawdzie nie oznacza natychmiastowych oszczędności, ale istotne zwiększa elastyczność działania firmy. Wcześniej zarząd podjął decyzję o niepodnoszeniu wynagrodzeń, co należało się załodze zgodnie z wcześniejszymi uzgodnieniami.

Ponadto spółka wycofała się z umów sponsoringowych zawartych z klubami sportowymi Widzew Łódź i Unia Skierniewice oraz Polskim Komitetem Olimpijskim. Wszystkie te działania to konsekwencja trudności finansowych grupy. Z szacunkowych danych wynika, że w I kwartale poniosła ona 118,1 mln zł straty netto. Dla porównania, rok wcześniej wypracowała 104,2 mln zł zysku netto.

Nowy zarząd PKP Cargo, na czele którego od niespełna miesiąca stoi Marcin Wojewódka, mocno stawia na cięcia kosztów wszędzie tam w grupie kapitałowej, gdzie to jest możliwe. Jednym z takich obszarów mogą być inwestycje, które w ubiegłym roku okazały się wyjątkowo wysokie, gdyż przekroczyły 1,72 mld zł. Dla porównania rok wcześniej sięgały zaledwie 776 mln zł. Co więcej w żadnym z ostatnich pięciu lat nawet nie zbliżyły się do tej wartości.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół