PKP Cargo musi ograniczyć inwestycje. Problemy finansowe

W ubiegłym roku wartość inwestycji w kolejowej grupie była najwyższa od lat. W tym roku, ze względu na trudności finansowe, firma koncentruje się na poprawie efektywności i redukcji kosztów.

Publikacja: 20.05.2024 17:26

PKP Cargo musi ograniczyć inwestycje. Problemy finansowe

Foto: PKP Cargo

Nowy zarząd PKP Cargo, na czele którego od niespełna miesiąca stoi Marcin Wojewódka, mocno stawia na cięcia kosztów wszędzie tam w grupie kapitałowej, gdzie to jest możliwe. Jednym z takich obszarów mogą być inwestycje, które w ubiegłym roku okazały się wyjątkowo wysokie, gdyż przekroczyły 1,72 mld zł. Dla porównania rok wcześniej sięgały zaledwie 776 mln zł. Co więcej w żadnym z ostatnich pięciu lat nawet nie zbliżyły się do tej wartości.

Dekoniunktura w przewozach towarowych bije w PKP Cargo

Dziś zarząd PKP Cargo nie podaje żadnej konkretniej wartości tegorocznych inwestycji w grupie. Przy pytaniu dotyczącym tego zagadnienia jasno jednak wskazuje swoje priorytety.

Czytaj więcej

W PKP Cargo zwolnienia na horyzoncie

- Uwzględniając dekoniunkturę w branży, grupa koncentruje się obecnie na działaniach mających na celu poprawę efektywności i redukcję kosztów przy równoczesnym wzroście potencjału sprzedażowego grupy. Elastyczność operacyjna i efektywne zarządzanie procesami jest wyzwaniem dla poprawy sytuacji rynkowej i finansowej firmy w bieżącym roku oraz kluczem do możliwości jej dalszego rozwoju - twierdzi Marcin Wojewódka, p.o. prezesa PKP Cargo.

Dodaje, że zarząd koncentruje się obecnie na rozwoju oferty dla klientów, aktywizacji działań mających na celu wzrost portfela zleceń i optymalizacji kosztów. W efekcie chce utrzymać już posiadaną bazę kontrahentów oraz intensywnie pracuje nad pozyskaniem nowych, zwłaszcza w perspektywicznych obszarach prowadzonej działalności. Chodzi m.in. o rozwój przewozów intermodalnych, zwłaszcza uwzględniających przenoszenie ładunków z dróg na kolej. Cel ten może być realizowany poprzez utworzenie ogólnokrajowego systemu przewozu naczep samochodowych.

Od Widzewa po PKOl — PKP Cargo mocno tnie koszty

Kilka dni temu zarząd PKP Cargo wypowiedział umowę dotyczącą gwarancji pracowniczych i socjalnych dla pracowników zatrudnionych w spółce i grupie. To jedno z działań naprawczych, które wprawdzie nie oznacza natychmiastowych oszczędności, ale istotne zwiększa elastyczność działania firmy. Wcześniej zarząd podjął decyzję o niepodnoszeniu wynagrodzeń, co należało się załodze zgodnie z wcześniejszymi uzgodnieniami.

Ponadto spółka wycofała się z umów sponsoringowych zawartych z klubami sportowymi Widzew Łódź i Unia Skierniewice oraz Polskim Komitetem Olimpijskim. Wszystkie te działania to konsekwencja trudności finansowych grupy. Z szacunkowych danych wynika, że w I kwartale poniosła ona 118,1 mln zł straty netto. Dla porównania, rok wcześniej wypracowała 104,2 mln zł zysku netto.

Nowy zarząd PKP Cargo, na czele którego od niespełna miesiąca stoi Marcin Wojewódka, mocno stawia na cięcia kosztów wszędzie tam w grupie kapitałowej, gdzie to jest możliwe. Jednym z takich obszarów mogą być inwestycje, które w ubiegłym roku okazały się wyjątkowo wysokie, gdyż przekroczyły 1,72 mld zł. Dla porównania rok wcześniej sięgały zaledwie 776 mln zł. Co więcej w żadnym z ostatnich pięciu lat nawet nie zbliżyły się do tej wartości.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Co piąta taksówka nie przyjedzie? Od poniedziałku zmiany w branży przewozu osób
Transport
Rośnie import używanych aut. Niewiele wiadomo, w jakim są stanie
Transport
Urlop z koszmarów. Ryanair i lotnisko wysłali lecącą do Hiszpanii parę na Litwę
Transport
Przeprowadzka CPK. Na razie administracyjna
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Transport
PKP Cargo szuka możliwości obniżenia kosztów i poprawy efektywności
Transport
Sąsiedzi lotniska Heathrow protestują. Niektórzy kilkadziesiąt razy dziennie