Naczelny Sąd Administracyjny oddalił w środę skargę kasacyjną fiskusa, który upierał się, że opłaty za duplikaty świadectw czy legitymacji szkolnych podlegają VAT.
Z wnioskiem o interpretację dotyczącą tego rodzaju opłat wystąpiła gmina. Wskazała, że w celu wykonywania zadania własnego w postaci edukacji publicznej powołuje jednostki oświatowe. Należą do nich m.in.: przedszkola, szkoły (podstawowe, ponadpodstawowe, artystyczne), placówki kształcenia ustawicznego, kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego itp.
Czytaj też: Kiedy gmina jest podatnikiem VAT
Wszystkie, działając na podstawie przepisów, wydają świadectwa i dyplomy państwowe stanowiące dokumenty urzędowe. Każda z nich zobowiązana jest do wydania na wniosek zainteresowanej osoby duplikatu określonego dokumentu, np. świadectwa, odpisu świadectwa dojrzałości, odpisu aneksu do świadectwa dojrzałości, dyplomu lub zaświadczenia, indeksu czy legitymacji.
Gmina podkreśliła, że wydanie tych dokumentów ma charakter odpłatny. W związku z tym zapytała, czy odpłatne wydanie ich przez gminne jednostki oświaty należy uznać za czynności wykonywania władztwa publicznego. W konsekwencji poprosiła o potwierdzenie, że takie czynności, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie podlegają opodatkowaniu.