Polska powinna do 13 czerwca 2014 r. wdrożyć unijną dyrektywę 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów. Nowe przepisy dotyczyć będą m.in. działalności w zakresie e-handlu i mają ujednolicić zasady dokonywania zakupów przez Internet w Unii. Projektowane przepisy prowadzą do nałożenia na sklepy internetowe szeregu obowiązków, także w zakresie informacji przekazywanych konsumentom, zasad odstąpienia od umowy i zwrotu towarów, jak również samego sposobu składania zamówień. Projekt ustawy o prawach konsumenta, która wdraża rozwiązania unijne do prawa polskiego, jest na etapie prac sejmowych, jednak z uwagi na zakres zmian, przedsiębiorcy już teraz powinni rozpocząć przygotowania do ich wprowadzenia.
Regulamin do zmiany
Nowelizacja przepisów spowoduje konieczność zmiany regulaminów e-sklepów. To w regulaminach określana jest znaczna część materii objętych nowelizacją. Dotyczy to np. określenia terminu odstąpienia od umowy bez podania przyczyny, który według nowej regulacji wynosił będzie 14 dni od daty dostarczenia zakupionej rzeczy konsumentowi, ?a także procedur związanych z odsyłaniem produktu.
W pierwszej kolejności prowadzący e-sklep powinni zweryfikować dokumenty, które regulują prawa konsumentów korzystających z e-sklepu (ogólne warunki sprzedaży, regulaminy świadczenia usług drogą elektroniczną), w celu określenia, które z nich podlegać będą zmianom w związku z wprowadzaną nowelizacją. Takie zmienione regulaminy powinny być udostępniane wszystkim konsumentom przy dokonywaniu transakcji od dnia wejścia w życie nowelizacji, czyli według założeń projektu – od 13 czerwca 2014 r. Nie ma natomiast konieczności zmian regulaminów w odniesieniu do umów, które zostaną zawarte przed wejściem zmian w życie, nawet jeśli będą one wykonywane (przez faktyczne dostarczenie towaru) po tej dacie. Zgodnie z projektem nowe przepisy znajdą zastosowanie do umów zawartych od daty wejścia w życie nowelizacji. Decydująca dla określenia daty zawarcia umowy jest data złożenia zamówienia przez konsumenta.
Procedura zamawiania
Drugim istotnym obszarem zmian mają być procedury elektroniczne związane z zawieraniem transakcji oraz opisy i informacje, które towarzyszą poszczególnym „kliknięciom" konsumenta dokonywanym w celu zawierania umowy.
Po pierwsze, projektowane zmiany wprowadzają obowiązek czytelnego informowania konsumenta o tym, że dokonuje on odpłatnego zamówienia produktów oraz ujednolicenie formy przekazywania takiej informacji. Przycisk służący konsumentowi do złożenia odpłatnego zamówienia przez Internet musi być oznaczony zwrotem „zamówienie z obowiązkiem zapłaty" lub innym zwrotem o treści równoważnej. Gdy nie nastąpi takie wyraźne zaznaczenie, że konsument dokonuje zamówienia z obowiązkiem zapłaty, konsument nie będzie związany takim zamówieniem.