Kiedy Urząd Patentowy odmówi rejestracji znaku towarowego

Przedsiębiorcy nie zawsze uda się zarejestrować znak towarowy. Urząd Patentowy odmówi jego akceptacji, gdy podobny funkcjonuje już w obrocie

Publikacja: 28.01.2015 05:50

Znaki towarowe nie powinny być podobne, bo wprowadzają konsumenta w błąd

Znaki towarowe nie powinny być podobne, bo wprowadzają konsumenta w błąd

Foto: 123RF

Przedsiębiorca musi wiedzieć, że  nie zawsze możliwe jest uzyskanie ochrony na taki znak towarowy i dla takich towarów lub usług, o które wnioskuje. Urząd Patentowy odmówi rejestracji prawa do znaku towarowego w  przypadku wystąpienia kolizji pomiędzy znakiem zgłoszonym a znakiem zarejestrowanym lub zgłoszonym do rejestracji z wcześniejszym pierwszeństwem przez inną osobę.

Kolizja wystąpi zarówno w przypadku tzw. podwójnej identyczności (tj. jednoczesna identyczność towarów i znaków), jak również w razie podobieństwa towarów lub znaków. W tym drugim przypadku można wyróżnić trzy sytuacje: identyczność towarów/podobieństwo znaków; podobieństwo towarów/identyczność znaków; podobieństwo towarów/podobieństwo znaków.

Jest różnica pomiędzy wystąpieniem podwójnej identyczności oraz któregoś z przypadków podobieństwa. Jeżeli mamy do czynienia jedynie z podobieństwem, konieczne jest dodatkowo ustalenie, że może ono wprowadzić odbiorców w błąd co do pochodzenia towarów. W razie podwójnej identyczności automatycznie przyjmuje się istnienie takiego ryzyka (ryzyko konfuzji), a zatem zakwestionowanie zgłoszonego znaku jest łatwiejsze.

Zanim przedsiębiorca złoży wniosek o rejestrację znaku, powinien przynajmniej wstępnie ocenić, czy zachodzi ryzyko wprowadzenia odbiorców w błąd. Najważniejsze czynniki, które trzeba wziąć pod uwagę, to: stopień podobieństwa towarów lub usług oraz stopień podobieństwa znaków.

Przeprowadzenie porównania towarów jest pierwszym etapem ustalania prawdopodobieństwa ryzyka konfuzji. Badanie podobieństwa towarów przeprowadza się przed porównaniem samych znaków. Brak podobieństwa w tym zakresie powoduje, że podejmowanie kolejnych czynności staje się zbędne – ryzyko powstania pomyłki odbiorców jest wykluczone.

Przy porównywaniu towarów czy usług opatrzonych spornymi znakami uwzględnia się ich charakter (podstawowe właściwości) przeznaczenie, sposób użycia, komplementarność, wzajemną zastępowalność, kanały dystrybucji.

Po zbadaniu podobieństwa towarów i stwierdzeniu, że takie między nimi występuje, przechodzi się do porównania znaków. Znaki bada się na trzech płaszczyznach: wizualnej, fonetycznej, znaczeniowej.

Nie zawsze można zbadać znak na wszystkich poziomach, np. grafiki – na płaszczyźnie fonetycznej czy wymyślonego wyrazu – na płaszczyźnie znaczeniowej.

W przypadku znaków słownych sprawdza się zgodność kolejnych liter (innych znaków) lub wyrazów oraz ich strukturę. Zestawiając znak słowny ze znakiem słowno-graficznym zwraca się uwagę na poziom stylizacji wyrazu w znaku słowno-graficznym.

W złożonych znakach słownych, odmienne rozmieszczenie wyrazów nie wyklucza podobieństwa (Hedge Invest oraz InvestHedge). Stwierdzenie podobieństwa jest trudniejsze w przypadku przemieszczenia podobnych sylab w jednym wyrazie (VOLVO oraz LOVOL).

Przy znakach słownych większe znaczenie przyznaje się brzmieniu początku wyrazu, niż pozostałym jego częściom.

Co do kolorowych znaków oraz ich czarno-białych odpowiedników dodać należy, że nie uznaje się ich już za identyczne, lecz podobne.

W zakresie wrażeń słuchowych, decydujące znaczenie ma liczba oraz rozmieszczenie sylab w słowie, intonacja oraz akcentowanie. Porównaniu na płaszczyźnie fonetycznej poddają się również znaki składające się tylko z jednej litery.

Co do porównania w sferze znaczeniowej – znaki zostaną uznane za podobne, jeżeli będą  miały analogiczną zawartość semantyczną, np. słowo „pies" z grafiką przedstawiającą owczarka.

Stwierdzenie podobieństwa pomiędzy porównywanymi towarami i znakami nie oznacza automatycznie, że mamy do czynienia z ryzykiem konfuzji wśród odbiorców. Ocena ryzyka wprowadzenia w błąd  konsumenta zależy od wielu czynników, w tym od rozpoznawalności znaku na rynku, od możliwości skojarzenia z zarejestrowanym znakiem, a także od stopnia podobieństwa pomiędzy towarami oraz znakami.

Aby stwierdzić istnienie ryzyka konfuzji, należy wykazać prawdopodobieństwo, że wśród odbiorców powstanie przeświadczenie, iż towary czy usługi oznaczone spornymi znakami pochodzą od tego samego przedsiębiorcy lub od powiązanych gospodarczo.

Autorka jest radcą prawnym, aplikantem rzecznikowskim w FKA Furtek Komosa Aleksandrowicz

Przedsiębiorca musi wiedzieć, że  nie zawsze możliwe jest uzyskanie ochrony na taki znak towarowy i dla takich towarów lub usług, o które wnioskuje. Urząd Patentowy odmówi rejestracji prawa do znaku towarowego w  przypadku wystąpienia kolizji pomiędzy znakiem zgłoszonym a znakiem zarejestrowanym lub zgłoszonym do rejestracji z wcześniejszym pierwszeństwem przez inną osobę.

Kolizja wystąpi zarówno w przypadku tzw. podwójnej identyczności (tj. jednoczesna identyczność towarów i znaków), jak również w razie podobieństwa towarów lub znaków. W tym drugim przypadku można wyróżnić trzy sytuacje: identyczność towarów/podobieństwo znaków; podobieństwo towarów/identyczność znaków; podobieństwo towarów/podobieństwo znaków.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
Słynny artykuł o zniesławieniu ma zniknąć z kodeksu karnego
Prawo karne
Pierwszy raz pseudokibice w Polsce popełnili przestępstwo polityczne. W tle Rosjanie
Podatki
Kiedy ruszy KSeF? Ministerstwo Finansów podało odległy termin
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Podatki
Ministerstwo Finansów odkryło karty, będzie nowy podatek. Kto go zapłaci?
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?