Przedsiębiorca musi wiedzieć, że nie zawsze możliwe jest uzyskanie ochrony na taki znak towarowy i dla takich towarów lub usług, o które wnioskuje. Urząd Patentowy odmówi rejestracji prawa do znaku towarowego w przypadku wystąpienia kolizji pomiędzy znakiem zgłoszonym a znakiem zarejestrowanym lub zgłoszonym do rejestracji z wcześniejszym pierwszeństwem przez inną osobę.
Kolizja wystąpi zarówno w przypadku tzw. podwójnej identyczności (tj. jednoczesna identyczność towarów i znaków), jak również w razie podobieństwa towarów lub znaków. W tym drugim przypadku można wyróżnić trzy sytuacje: identyczność towarów/podobieństwo znaków; podobieństwo towarów/identyczność znaków; podobieństwo towarów/podobieństwo znaków.
Jest różnica pomiędzy wystąpieniem podwójnej identyczności oraz któregoś z przypadków podobieństwa. Jeżeli mamy do czynienia jedynie z podobieństwem, konieczne jest dodatkowo ustalenie, że może ono wprowadzić odbiorców w błąd co do pochodzenia towarów. W razie podwójnej identyczności automatycznie przyjmuje się istnienie takiego ryzyka (ryzyko konfuzji), a zatem zakwestionowanie zgłoszonego znaku jest łatwiejsze.
Zanim przedsiębiorca złoży wniosek o rejestrację znaku, powinien przynajmniej wstępnie ocenić, czy zachodzi ryzyko wprowadzenia odbiorców w błąd. Najważniejsze czynniki, które trzeba wziąć pod uwagę, to: stopień podobieństwa towarów lub usług oraz stopień podobieństwa znaków.
Przeprowadzenie porównania towarów jest pierwszym etapem ustalania prawdopodobieństwa ryzyka konfuzji. Badanie podobieństwa towarów przeprowadza się przed porównaniem samych znaków. Brak podobieństwa w tym zakresie powoduje, że podejmowanie kolejnych czynności staje się zbędne – ryzyko powstania pomyłki odbiorców jest wykluczone.