Lubisz dawać pracownikom szczegółowe instrukcje, a później dokładnie śledzić ich pracę? A może często tracisz czas i nerwy na nanoszenie najmniejszych nawet poprawek na projekty twoich podwładnych, przy czym nadal uważasz, że sam zrobiłbyś to lepiej? Jeżeli odpowiedzi są twierdzące, to znak, że dręczy cię nawyk mikrozarządzania.
Podział zadań
Kluczową rolę w każdym zespole pełni lider. Do jego zadań należy takie zarządzanie pracą podwładnych, by była ona jak najbardziej produktywna, a jednocześnie by pracownicy poprzez wykonywane zadania podnosili swoje kompetencje. Kiedy manager angażuje się w każdy najdrobniejszy szczegół, pracownicy czują się zdemotywowani i pozbawieni poczucia wartości, a równowaga w pracy zostaje zachwiana.
Dobrze funkcjonujący zespół to taki, w którym każdy rozumie rolę, jaką pełni i odpowiada za swoją część obowiązków. Rolą lidera jest koordynowanie pracy zespołu, czuwanie nad całością procesów, ale też umiejętna współpraca z poszczególnymi osobami tak, by czuły się docenione i usatysfakcjonowane.
Same minusy
Mikrozarządzanie nie jest niczym pożądanym w pracy jakiegokolwiek zespołu. Jest to niezależne ani od rodzaju organizacji, ani charakteru branży, ani nawet różnic kulturowych. „HR in Asia" wymienia kilka wad tego typu podejścia w zarządzaniu, które pokazują, że zagadnienie jest uniwersalne. Według niego mikrozarządzanie:
1) Prowadzi do ogólnego spadku poziomu zaufania.