Zasady wyłonienia przedstawicieli pracowników

Pracodawca może ustalić własne reguły wyłaniania przedstawicieli personelu. Warto jednak, żeby wybrani mogli reprezentować zatrudnionych w każdej sprawie, w której konieczna jest współpraca stron stosunku pracy.

Publikacja: 30.10.2014 06:30

Zasady wyłonienia przedstawicieli pracowników

Foto: Rzeczpospolita, Tomasz Wawer

Pracodawca posiada uprawnienia zarządcze i swobodę w zakresie działań organizacyjnych. Jednak skuteczność jego decyzji często zależy od wcześniejszej konsultacji, uzgodnienia lub zawarcia porozumienia z przedstawicielem pracowników.

Te formy współdziałania z reprezentantami załogi można podzielić co do zasady na dwa rodzaje. Pierwszy to zakres spraw, które wymagają jedynie zasięgnięcia przez pracodawcę opinii przedstawicieli pracowników. Ta opinia go jednak nie wiąże, więc może podjąć samodzielne działania. Drugi rodzaj spraw wymaga uzyskania zgody przedstawicieli pracowników na podjęcie określonych działań.

Pozostało 91% artykułu

Dostęp do artykułu wymaga aktywnej subskrypcji!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Samorząd
Krzyże znikną z warszawskich urzędów. Trzaskowski podpisał zarządzenie
Prawo pracy
Od piątku zmiana przepisów. Pracujesz na komputerze? Oto, co powinieneś dostać
Praca, Emerytury i renty
Babciowe przyjęte przez Sejm. Komu przysługuje?
Spadki i darowizny
Ten testament wywołuje najwięcej sporów. Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok
Sądy i trybunały
Sędzia WSA ujawnia, jaki tak naprawdę dostęp do tajnych danych miał Szmydt