Jak założyć sklep internetowy

Polacy coraz częściej korzystają z Internetu i robią tam zakupy. Ta tendencja może to być szansą na założenie własnego biznesu w postaci sklepu internetowego.

Publikacja: 04.08.2019 15:52

Jak założyć sklep internetowy

Foto: 123RF

Jak podaje raport Gemius PBI „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska" liczba internautów w Polsce w 2018 r. wyniosła 27,8 mln. Z 1500 przebadanych osób ponad połowa (56 proc.) dokonała choć raz zakupów online. Według aktualnych danych z raportu Statista Digital Market Outlook „Rynek eCommerce" przychody Polski z tego rynku w 2019 r. osiągnęły już 9,917 mld USD, czyli prawie 40 mld zł, a przez kolejne 3 lata szacuje się ich dalszy wzrost do poziomu ponad 15,357 mld USD w 2023 r., czyli do ponad 55 mld zł.

Czytaj także: Handel elektroniką przez sieć zawsze z VAT

Poza ogólnym rozwojem rynku e-commerce w Polsce sklepom internetowym pomógł wprowadzony zakaz handlu w niedzielę. Jak zatem założyć sklep internetowy i jak korzystać z dodatkowych narzędzi, by wykorzystać szansę i znaleźć swoje miejsce na rynku e-commerce?

Jeżeli prowadzi się działalność gospodarczą, to rozszerzenie kanałów sprzedaży o sklep internetowy nie jest trudne. Wystarczy rozejrzeć się za odpowiednim oprogramowaniem (o czym w dalszej części artykułu) oraz określić, co chcemy sprzedawać przez Internet i komu. Natomiast jeżeli zaczyna się od zera – czyli nie ma się jeszcze działalności, można to zrobić w ramach:

- działalności nierejestrowej – czyli tzw. firmy na próbę,

- zarejestrowanej działalności gospodarczej.

Firma na próbę

Pierwsze rozwiązanie ma dwie podstawowe zalety – nie trzeba dokonywać formalności (takiej działalności nie trzeba rejestrować w CEIDG, wyliczać i płacić okresowych zaliczek na podatek), ani opłacać składek ZUS. Aby jednak skorzystać z tego przywileju, należy spełnić dwa warunki:

- prowadzić sklep jako osoba fizyczna i osiągać w każdym miesiącu przychody nieprzekraczające 50 proc. minimalnego wynagrodzenia (czyli w 2019 r. przychody nie mogą przekroczyć 1125 zł miesięcznie);

- w okresie poprzednich 5 lat nie prowadzić działalności gospodarczej (wyjątek – jeżeli działalność była prowadzona, a została zlikwidowana przed 30 kwietnia 2017 r., to również warunek ten zostanie uznany za spełniony). (...)

Działalność nierejestrowa to dobre rozwiązanie dla osób, które chcą spróbować swoich sił w e-commerce.

Gdy firma na próbę okaże się sukcesem i w danym miesiącu przychód przekroczy wspomniany limit, wystarczy w ciągu 7 dni zarejestrować działalność w CEIDG i zgłosić do ubezpieczeń w ZUS, a biznes po prostu dalej rozwijać.

Własna działalność gospodarcza

Drugim z wariantów jest założenie własnej działalności – zwykle w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jest to najprostsza z form prowadzenia firmy. Pozwala na szybką rejestrację przez Internet (złożenie wniosku CEIDG-1) oraz daje prawo do skorzystania z przywileju opłacania przez pierwsze 6 miesięcy wyłącznie składki zdrowotnej (czyli, w 2019 r. jest to 342,32 zł, z czego duża część, bo aż 294,78 zł, obniża równocześnie podatek dochodowy do zapłaty). Kolejne 24 miesiące ZUS może być opłacany na zasadach preferencji, czyli do składki zdrowotnej dochodzi składka społeczna w kwocie nieco ponad 200 zł (oznacza to oszczędność ponad 700 zł w porównaniu do pełnych składek ZUS, które zaczną obowiązywać po 2,5 roku od rozpoczęcia prowadzenia firmy i będą łącznie wynosić ponad 1300 zł).

Po określeniu formy prawnej prowadzenia działalności oraz określeniu oferty sprzedażowej bardzo ważnym krokiem jest wybór oprogramowania.

Platforma sklepowa

Obecnie już nikt nie ma wątpliwości co do tego, że oprogramowanie w formie SaaS (czyli online) jest najlepszym rozwiązaniem. Nie wymaga dużych nakładów, specjalnych instalacji, jest aktualizowane na bieżąco, dostępne z każdego sprzętu połączonego z Internetem i co ważne – daje możliwość integracji z innymi rozwiązaniami. Przykładem takich rozwiązań będą oprogramowania do fakturowania, księgowości, magazynu, SEO, płatności online i logistyki. Dlatego obecnie jedynie bardzo duże sieci sklepów inwestują we własne serwery i stawianie na nich swojego oprogramowania. Dla większych firm spore nakłady finansowe na samym początku nie stanowią tak dużej bariery, jak przy mikro i małych firmach.

Podczas wyboru platformy sklepowej warto przyjrzeć się, czy:

? w cenie platformy jest również hosting i domena;

? panel administracyjny jest wygodny w obsłudze;

? jest na bieżąco aktualizowana bez dodatkowych opłat (e-commerce w modelu SaaS nie powinno obciążać przedsiębiorców kosztami aktualizacji);

? ma możliwość rozbudowy o pełną integrację z księgowością online, magazynem, fakturowaniem, płatnościami online czy kurierami;

? wspomaga SEO i strategię marketingową – czyli, czy budowa stron i podstron sklepowych jest przyjazna dla mechanizmów Google oraz, czy umożliwia korzystanie z innych narzędzi do pozycjonowania, np. prowadzenia bloga;

? proces zakupu w sklepie jest przyjazny klientowi – tu sprzedawca musi wejść w rolę klienta i sprawdzić, jak wygląda proces zakupu.

Księgowość online w e-commerce

W efektywnym prowadzeniu e-sklepu ważne są integracje z systemami wspomagającymi sprzedaż. Jedną z głównych integracji jest ta która odpowiada za prowadzenie księgowości i eksportowanie dokumentowanie sprzedaży. Obowiązki prowadzenia rozliczeń podatkowych nie ominą bowiem nikogo – nawet osoby prowadzące działalność nierejestrową na koniec roku będą zmuszone wyliczyć podatek od osiąganych przychodów.

Dlatego warto przyjrzeć się platformom sklepowym, by miały w zakresie posiadanych integracji z systemami księgowości. Jakość weryfikuje zakres integracji, aby współdziałanie pozwalało na wymianę danych nie tylko do samego fakturowania czyli samego dokumentowania sprzedaży ale także by aktualizowały stany magazynowe oraz rozliczenia podatkowe – rozwiązuje to aż do 85% problemów przedsiębiorcy z prowadzeniem własnego biznesu.

Zastosowanie księgowości online w e-commerce umożliwia zautomatyzowanie procesów:

? fakturowania / wystawiania paragonów bezpośrednio na podstawie informacji płynącej z e-sklepu;

? rozliczeń podatkowych - z urzędem skarbowym i ZUS;

? prowadzenia obowiązkowych ewidencji księgowych;

? prowadzenia magazynu – aktualizacja w czasie rzeczywistym stanów magazynowych, braków i nadwyżek towarowych – wsparcie obsługi zamówień i rezerwacji;

? zarządzania klientami i kontaktami poprzez CRM.

Przedsiębiorca otrzymując w połączeniu te wszystkie informacje na bieżąco może szybciej reagować i podejmować zwinne decyzje co zwiększa jego skuteczność na rynku.

Dodatkowo systemy księgowości online coraz częściej zintegrowane są równolegle z popularnymi marketplace'mi, jak: Allegro, e-Bay czy Amazon. Pozwala to rozszerzyć zasięg o kolejny kanał sprzedaży bez dodatkowych nakładów bowiem mając już bazę do prowadzenia własnego e-sklepu. Plusem publikowania sprzedaży na marketplace jest siła ich pozycji w wyszukiwarkach internetowych.

Obowiązki właściciela sklepu

Mimo że systemy online myślą już w dużej mierze za przedsiębiorcę, należy pamiętać, że odpowiedzialnym za prowadzenie sklepu jest wciąż jego właściciel. Dlatego to na nim spoczywa odpowiedzialność za:

? regulamin sklepu uwzględniający prawa konsumenta (do zwrotów, reklamacji itp.) oraz przepisy RODO (ochrony danych osobowych) i jego aktualizację;

? stosowanie klauzul i zgód wymaganych przepisami – informacja RODO, zgoda na newsletter (jeżeli jest stosowany), polityka prywatności;

? politykę cookies.

Tu z pomocą przychodzi platforma sklepowa, która wymaga jednak sprawdzenia przez przedsiębiorcę, czy wszystkie wyżej wymienione kwestie regulowane są zgodnie z obowiązującym prawem.

Prowadzenie e-sklepu wymaga zatem przede wszystkim dobrych i współpracujących ze sobą narzędzi, a to umożliwia obecny rynek technologii SaaS. Chcąc wykorzystać zalety rynkowych rozwiązań, przy wyborze oprogramowania należy zwrócić uwagę na wygodę, czyli funkcjonalności – system powinien być kompleksowy, tak aby mógł rozwijać się wraz z firmą, na możliwość integracji – by nie były one powierzchowne, a faktycznie wspomagały przedsiębiorcę w procesie fakturowania, prowadzenia magazynu i rozliczania podatków oraz na proces zakupowy widoczny po stronie klienta – wpływać to będzie bowiem na skuteczność prowadzonej sprzedaży i pozwoli zmniejszyć ryzyko porzuceń koszyków.

Autorka jest ekspertem wFirma.pl

Jak podaje raport Gemius PBI „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska" liczba internautów w Polsce w 2018 r. wyniosła 27,8 mln. Z 1500 przebadanych osób ponad połowa (56 proc.) dokonała choć raz zakupów online. Według aktualnych danych z raportu Statista Digital Market Outlook „Rynek eCommerce" przychody Polski z tego rynku w 2019 r. osiągnęły już 9,917 mld USD, czyli prawie 40 mld zł, a przez kolejne 3 lata szacuje się ich dalszy wzrost do poziomu ponad 15,357 mld USD w 2023 r., czyli do ponad 55 mld zł.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
Słynny artykuł o zniesławieniu ma zniknąć z kodeksu karnego
Prawo karne
Pierwszy raz pseudokibice w Polsce popełnili przestępstwo polityczne. W tle Rosjanie
Podatki
Kiedy ruszy KSeF? Ministerstwo Finansów podało odległy termin
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Podatki
Ministerstwo Finansów odkryło karty, będzie nowy podatek. Kto go zapłaci?
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?