Reklama
Rozwiń

Bezpieczeństwo: Kto usunie statek nietrzeźwego kapitana

Brak przepisów regulujących ustalenie organu właściwego do usuwania z wód obiektu pływającego, którymi steruje osoba nietrzeźwa powoduje wiele problemów.

Publikacja: 22.05.2013 14:00

RPO zwrócił się do Ministra Transportu w celu zbadania kwestii kto powinien usuwać z wód statek niet

RPO zwrócił się do Ministra Transportu w celu zbadania kwestii kto powinien usuwać z wód statek nietrzeźwego kapitana.

Foto: www.sxc.hu

Art. 30 ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz. U. Nr 208, poz. 1240) stanowi o tym, że statek lub inny obiekt pływający może być przetransportowany z obszaru wodnego, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, a  prowadząca go osoba znajdująca się w stanie po użyciu alkoholu, środka działającego podobnie do alkoholu lub będąca pod wpływem środka odurzającego.

Dyspozycja

Polecenie w tym temacie ma wydać policjant. Jednak nie istnieją regulacje, które w takich wypadkach  delegują zadania na określone jednostki.

Niemożność wydania dyspozycji o pozbyciu się niebezpiecznego obiektu z wód powoduje, że funkcjonariusze nie są w stanie wykonywać należycie swych obowiązków.  Przepisy stanowią , że przemieszczanie i przetrzymywanie obiektu należy do zadań własnych gminy.

O pomoc w wyznaczeniu osób delegowanych policjanci zwrócili się do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Definicja statku

Według Rzecznika konieczne jest nie tyle wskazanie odpowiedniego organu, co sprecyzowanie pojęcia „statek". Ustawa o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368) w art. 5 definiuje pojęcie statku jako urządzenie pływające używane w środowisku morskim, w tym: wodoloty, poduszkowce, statki podwodne i ruchome platformy wiertnicze, chyba że powołane w ustawie umowy międzynarodowe stanowią inaczej.

Rzecznik zwraca uwagę na szerokie rozumienie definicji. Wątpliwości budzą sytuacje, w których obiektem pływającym jest statek zagranicznego armatora.

Maksymalna opłata

Ustawa gwarantująca bezpieczeństwo osób na obszarach wodnych przewiduje maksymalną opłatę za transfer i przechowywanie zagrażającego statku.  Koszty takie wzrastają wraz z długością kadłuba statku. Obiekty powyżej 20 m generują nakłady znacznie wyższe niż mniejsze statki.

Dla przykładu przetransferowanie roweru lub skutera wodnego to koszt 50 zł, a przechowanie 15 zł za dobę. Natomiast usunięcie statku o długości kadłuba powyżej 20 m kosztuje 200 zł, przy czym jego garażowanie  to 150 zł za każdą dobę.

Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w celu zbadania zaistniałej kwestii oraz podjęcie w razie konieczności inicjatywy ustawodawczej.

Art. 30 ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz. U. Nr 208, poz. 1240) stanowi o tym, że statek lub inny obiekt pływający może być przetransportowany z obszaru wodnego, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, a  prowadząca go osoba znajdująca się w stanie po użyciu alkoholu, środka działającego podobnie do alkoholu lub będąca pod wpływem środka odurzającego.

Spadki i darowizny
Jak długo można żądać zachowku? Prawo jasno wskazuje termin przedawnienia
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Prawo w Polsce
Ślub Kingi Dudy w Pałacu Prezydenckim. Watchdog pyta o koszty, ale studzi emocje
Prawo karne
Andrzej Duda zmienia zdanie w sprawie przepisów o mowie nienawiści
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono