Reklama
Rozwiń
Reklama

Bezpieczeństwo: Kto usunie statek nietrzeźwego kapitana

Brak przepisów regulujących ustalenie organu właściwego do usuwania z wód obiektu pływającego, którymi steruje osoba nietrzeźwa powoduje wiele problemów.

Publikacja: 22.05.2013 14:00

RPO zwrócił się do Ministra Transportu w celu zbadania kwestii kto powinien usuwać z wód statek niet

RPO zwrócił się do Ministra Transportu w celu zbadania kwestii kto powinien usuwać z wód statek nietrzeźwego kapitana.

Foto: www.sxc.hu

Art. 30 ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz. U. Nr 208, poz. 1240) stanowi o tym, że statek lub inny obiekt pływający może być przetransportowany z obszaru wodnego, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, a  prowadząca go osoba znajdująca się w stanie po użyciu alkoholu, środka działającego podobnie do alkoholu lub będąca pod wpływem środka odurzającego.

Dyspozycja

Polecenie w tym temacie ma wydać policjant. Jednak nie istnieją regulacje, które w takich wypadkach  delegują zadania na określone jednostki.

Niemożność wydania dyspozycji o pozbyciu się niebezpiecznego obiektu z wód powoduje, że funkcjonariusze nie są w stanie wykonywać należycie swych obowiązków.  Przepisy stanowią , że przemieszczanie i przetrzymywanie obiektu należy do zadań własnych gminy.

O pomoc w wyznaczeniu osób delegowanych policjanci zwrócili się do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Definicja statku

Według Rzecznika konieczne jest nie tyle wskazanie odpowiedniego organu, co sprecyzowanie pojęcia „statek". Ustawa o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368) w art. 5 definiuje pojęcie statku jako urządzenie pływające używane w środowisku morskim, w tym: wodoloty, poduszkowce, statki podwodne i ruchome platformy wiertnicze, chyba że powołane w ustawie umowy międzynarodowe stanowią inaczej.

Reklama
Reklama

Rzecznik zwraca uwagę na szerokie rozumienie definicji. Wątpliwości budzą sytuacje, w których obiektem pływającym jest statek zagranicznego armatora.

Maksymalna opłata

Ustawa gwarantująca bezpieczeństwo osób na obszarach wodnych przewiduje maksymalną opłatę za transfer i przechowywanie zagrażającego statku.  Koszty takie wzrastają wraz z długością kadłuba statku. Obiekty powyżej 20 m generują nakłady znacznie wyższe niż mniejsze statki.

Dla przykładu przetransferowanie roweru lub skutera wodnego to koszt 50 zł, a przechowanie 15 zł za dobę. Natomiast usunięcie statku o długości kadłuba powyżej 20 m kosztuje 200 zł, przy czym jego garażowanie  to 150 zł za każdą dobę.

Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w celu zbadania zaistniałej kwestii oraz podjęcie w razie konieczności inicjatywy ustawodawczej.

Art. 30 ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz. U. Nr 208, poz. 1240) stanowi o tym, że statek lub inny obiekt pływający może być przetransportowany z obszaru wodnego, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, a  prowadząca go osoba znajdująca się w stanie po użyciu alkoholu, środka działającego podobnie do alkoholu lub będąca pod wpływem środka odurzającego.

Reklama
Prawo karne
Gwałt i zabójstwo młodej Białorusinki w centrum stolicy. Dorian S. usłyszał wyrok
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Sądy i trybunały
Minister Żurek reaguje na decyzję SN. Sędzia Iwaniec odsunięty od orzekania
Nieruchomości
Co może zrobić KOWR, by odzyskać działkę pod CPK?
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama