Bezpieczeństwo: Kto usunie statek nietrzeźwego kapitana

Brak przepisów regulujących ustalenie organu właściwego do usuwania z wód obiektu pływającego, którymi steruje osoba nietrzeźwa powoduje wiele problemów.

Publikacja: 22.05.2013 14:00

RPO zwrócił się do Ministra Transportu w celu zbadania kwestii kto powinien usuwać z wód statek niet

RPO zwrócił się do Ministra Transportu w celu zbadania kwestii kto powinien usuwać z wód statek nietrzeźwego kapitana.

Foto: www.sxc.hu

Art. 30 ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz. U. Nr 208, poz. 1240) stanowi o tym, że statek lub inny obiekt pływający może być przetransportowany z obszaru wodnego, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, a  prowadząca go osoba znajdująca się w stanie po użyciu alkoholu, środka działającego podobnie do alkoholu lub będąca pod wpływem środka odurzającego.

Dyspozycja

Polecenie w tym temacie ma wydać policjant. Jednak nie istnieją regulacje, które w takich wypadkach  delegują zadania na określone jednostki.

Niemożność wydania dyspozycji o pozbyciu się niebezpiecznego obiektu z wód powoduje, że funkcjonariusze nie są w stanie wykonywać należycie swych obowiązków.  Przepisy stanowią , że przemieszczanie i przetrzymywanie obiektu należy do zadań własnych gminy.

O pomoc w wyznaczeniu osób delegowanych policjanci zwrócili się do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Definicja statku

Według Rzecznika konieczne jest nie tyle wskazanie odpowiedniego organu, co sprecyzowanie pojęcia „statek". Ustawa o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368) w art. 5 definiuje pojęcie statku jako urządzenie pływające używane w środowisku morskim, w tym: wodoloty, poduszkowce, statki podwodne i ruchome platformy wiertnicze, chyba że powołane w ustawie umowy międzynarodowe stanowią inaczej.

Rzecznik zwraca uwagę na szerokie rozumienie definicji. Wątpliwości budzą sytuacje, w których obiektem pływającym jest statek zagranicznego armatora.

Maksymalna opłata

Ustawa gwarantująca bezpieczeństwo osób na obszarach wodnych przewiduje maksymalną opłatę za transfer i przechowywanie zagrażającego statku.  Koszty takie wzrastają wraz z długością kadłuba statku. Obiekty powyżej 20 m generują nakłady znacznie wyższe niż mniejsze statki.

Dla przykładu przetransferowanie roweru lub skutera wodnego to koszt 50 zł, a przechowanie 15 zł za dobę. Natomiast usunięcie statku o długości kadłuba powyżej 20 m kosztuje 200 zł, przy czym jego garażowanie  to 150 zł za każdą dobę.

Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w celu zbadania zaistniałej kwestii oraz podjęcie w razie konieczności inicjatywy ustawodawczej.

Art. 30 ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz. U. Nr 208, poz. 1240) stanowi o tym, że statek lub inny obiekt pływający może być przetransportowany z obszaru wodnego, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, a  prowadząca go osoba znajdująca się w stanie po użyciu alkoholu, środka działającego podobnie do alkoholu lub będąca pod wpływem środka odurzającego.

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr