[b]Mam podpisaną umowę z operatorem telewizji cyfrowej. W mojej okolicy przeszła powódź i przez kilka miesięcy nie byłem w stanie korzystać z jego usług. Operator naliczał opłaty, mimo że nawet nie zakończył instalacji sprzętu. Inni operatorzy nie pobierają opłat. Co mogę zrobić? [/b]
[b]Z zasady operator nie ma obowiązku stosowania taryf ulgowych w umowach na wypadek wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności [/b](np. klęski żywiołowej). Umorzenie opłat stosowane przez innych operatorów wynika z ich dobrej woli, nie z przepisów prawa.
[b]Jednak w sytuacji przedstawionej przez czytelnika, operator nie może żądać opłat za czas, kiedy sam nie świadczył swojej usługi.[/b] Nie może żądać świadczenia wzajemnego (należności).
Jeśli czytelnik uiścił już opłatę abonamentową, to może żądać jej zwrotu powołując się na świadczenie nienależne; płacił nie wiedząc, że nie był do tego zobowiązany (art. 410 – 411 [link= http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=86F27ADE2102E1D67842E76D535F1BD1?id=70928]kodeksu cywilnego[/link]).
Czytelnik może zrezygnować z umowy na dwa sposoby.