Dobre posady dla naukowców
NIK stwierdziła, że Instytut otrzymywał środki na realizację zadań bezpośrednio z budżetu
państwa, miał też odpowiednie zasoby majątkowe. Siedziba Instytutu mieści się w nieruchomości wynajmowanej na warunkach komercyjnych. Koszty czynszu w latach 2019-2021 wyniosły łącznie 2,14 mln zł ł (602 tys. zł w 2019 r., 755 tys. zł w 2020 r. oraz 783 tys. zł w 2021 r.).
Koszty działalności operacyjnej Instytutu w latach 2019, 2020 i 2021
wyniosły odpowiednio 3,5 mln zł, 4,3 mln zł oraz 4,9 mln zł. Największy
udział w kosztach miały koszty wynagrodzeń, które wyniosły odpowiednio
1,7 mln zł (48%) sumy kosztów działalności operacyjnej), 2,7 mln zł
(63%) oraz 3,2 mln zł (65%).
NIK zwróciła również uwagę na to, że IEEF tylko w niewielkiej liczbie sporządzał dla prokuratur czy sądów rozległe i pracochłonne opinie, a przygotowywanie niektórych trwało niemal trzy lata. Powodem była zbyt mała liczba zatrudnionych w nim pracowników naukowych.
NIK zauważa również, że 18 z 32 zatrudnionych w Instytucie osób, pracowało jednocześnie poza nim. Mogło to mieć negatywny wpływ na efektywność realizowanych zadań, tym bardziej, że 16 z nich to kluczowi pracownicy dla realizacji zadań Instytutu, stale pracujący dodatkowo, z czego 14 w pełnym wymiarze czasu pracy.
Wpływ na efektywność realizacji zadań mógł mieć fakt, iż na dzień 31 marca 2022 r. spośród 19 pracowników naukowych ogółem, sporządzających opinie i prowadzących badania naukowe, 14 pracowało dodatkowo poza Instytutem (12 na pełnym etacie i dwóch w niepełnym wymiarze czasu pracy), a jednocześnie pracowało w Instytucie w trybie zadaniowego czasu pracy, bez określenia jasnych i transparentnych zasad powierzania zadań i rozliczania z ich wykonywania. Zdaniem NIK, nie bez znaczenia dla efektywności realizowanych przez IEEF zadań był fakt, iż poza Instytutem pracowali na cały etat jego dyrektor i zastępca.
34 opinie za 6,6 mln zł
W latach 2019-2022 (I
kw.) Instytut sporządził 34 opinie, w tym 19 opinii na rzecz sądów (z
czego siedem opinii uzupełniających) oraz 15 opinii na rzecz prokuratur
(z czego dwie uzupełniające). Łączne koszty sporządzenia tych opinii
według stawek wynikających z przepisów o zasadach wynagradzania biegłych powinny wynieść łącznie nieco ponad milion złotych, w tym 251 tys. zł
opinii na rzecz sądów oraz 753 tys. zł na rzecz prokuratur. W omawianym
okresie, udział kosztów sporządzenia opinii na rzecz sądów przez
Instytut odpowiadał, jak oszacowano, jedynie 0,03% łącznych wydatków
z budżetu państwa na wszystkie opinie w części 15 – Sądy powszechne, co
wskazuje na niewielką skalę działania Instytutu. IEEF według stanu na
dzień 31 marca 2022 r. był również w trakcie opracowywania kolejnych 22
opinii, w tym na rzecz innych jednostek niż sądy i prokuratury, których
zlecenia wpłynęły w latach 2019-2022 (I kw.) i dla tych opinii koszt ich
wykonania nie został jeszcze określony.