Radcowie prawni: reklama jest nieetyczna

Radca ma być zobowiązany do podejmowania działań pro bono oraz dążenia do polubownego załatwienia sporu

Publikacja: 04.06.2012 01:06

Projekt nowego kodeksu etyki radców prawnych wprowadza m.in. regulacje odnoszące się do nowych technologii. Obecny kodeks wskazuje, że radca powinien odpowiednio zabezpieczyć uzyskane przez siebie informacje. Nowelizacja wyszczególnia tu informacje „przechowywane lub przekazywane za

pomocą informatycznych nośników danych, a także w przypadku przetwarzania informacji w chmurze informatycznej".

– Być może przepisy dotyczące przetwarzania informacji w Internecie będą w trakcie konsultacji uzupełnione – mówi Maciej Bobrowicz, prezes Krajowej Rady Radców Prawnych. – Jest to coraz istotniejsza kwestia, którą zauważają prawnicy w całej Europie. Np. belgijska adwokatura wprowadziła obowiązek wysyłania e-maili wyłącznie z adresów samych prawników, a nie sekretarek. My tak daleko nie idziemy, ale zauważamy problem – dodaje.

Nowością jest też wskazanie, że radca powinien w miarę możliwości dążyć do zakończenia sprawy w sposób polubowny lub w drodze mediacji, jeśli leży to w interesie klienta, zwłaszcza oszczędza mu kosztów. Powinien ponadto – także „w miarę możliwości" – działać pro bono.

Szeroko ujęte są kwestie współpracy z klientem. Bardziej szczegółowe są m.in. zapisy dotyczące informowania go o przebiegu sprawy, możliwości rezygnacji ze świadczenia pomocy prawnej czy też konfliktu interesów. Nowością jest regulacja dotycząca porozumień związanych z unikaniem konfliktu interesów między adwokatami i radcami działającymi w jednej kancelarii.

W projekcie proponowane są także regulacje dotyczące reklamy. Dziś bowiem kodeks mówi o prawie do informowania o działalności. Nie używa w ogóle pojęcia „reklama". W propozycji zaś znajduje się m.in. przepis, że reklama kancelarii jest dopuszczalna w każdej formie, która spełnia warunki zapisane w kodeksie. Te ograniczenia to m.in. konieczność przestrzegania obowiązków związanych z tajemnicą zawodową, dobrych obyczajów i przepisów prawa.

Zakazane, tak jak obecnie, ma być wykorzystywanie łatwowierności oraz naruszanie miru domowego. Obecnie kodeks mówi o zakazie składania nierzetelnych obietnic lub gwarancji. W nowelizacji jest propozycja doprecyzowania poprzez wskazanie, że niedopuszczalne jest działanie, które może stwarzać prawdopodobieństwo wywołania nieuzasadnionego oczekiwania co do wyników pomocy prawnej „w tym poprzez powoływanie się na osobiste wpływy i znajomości".

– Zmian dotyczących reklamy, mimo novum w postaci przepisu wprost ją dopuszczającego, nie uważam za rewolucyjne, ponieważ radcom i tak do tej pory wolno było w tym zakresie całkiem sporo. Nadal też radcowie prezentują tu bardziej liberalne podejście niż adwokaci – mówi Paweł Skuczyński, prezes Instytutu Etyki Prawniczej, pracownik naukowy Uniwersytetu Warszawskiego. Uczestniczył on w pracach nad wspólnym kodeksem etyki radców i adwokatów, które toczyły się dwa lata temu.

Jak podkreśla prezes Bobrowicz, projekt powstał na podstawie tego, który został przygotowany przez radców i adwokatów warszawskich. Miał być podstawą wspólnego kodeksu etyki samorządów radcowskiego i adwokackiego. Ostatecznie jednak nie osiągnęły one porozumienia.

– Jeśli chodzi o reklamę, to w tym wspólnym projekcie proponowaliśmy akurat bardziej restrykcyjne podejście – mówi prezes Skuczyński. – Projekt jednak w wielu miejscach wykorzystuje efekty prac wspólnej komisji ds. etyki zawodowej warszawskich adwokatów i radców prawnych. Z tego względu nie wypada mi oceniać jego treści. Niewątpliwie jednak sama inicjatywa zasługuje na uznanie, ponieważ tym samym radcy prawni wykonali kolejny krok w kierunku wspólnego kodeksu etyki – dodaje Skuczyński.

Projekt nowego kodeksu etyki radców prawnych wprowadza m.in. regulacje odnoszące się do nowych technologii. Obecny kodeks wskazuje, że radca powinien odpowiednio zabezpieczyć uzyskane przez siebie informacje. Nowelizacja wyszczególnia tu informacje „przechowywane lub przekazywane za

pomocą informatycznych nośników danych, a także w przypadku przetwarzania informacji w chmurze informatycznej".

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów