- Wskutek problemów z płatnością głównego kontrahenta spółka nie była w stanie zapłacić podatku w terminie, co spowodowało powstanie niemałej zaległości podatkowej. Myślimy, aby zawnioskować o rozłożenie jej na raty. Co w takim wniosku należy zawrzeć? – pyta czytelniczka.
Możliwość rozłożenia na raty zobowiązań podatkowych jest formą pomocy państwa dla przedsiębiorców. Jednak z uwagi na to, że jest to ulga uznaniowa, organ podatkowy decyduje w ramach swoich kompetencji o przyznaniu takiej ulgi, a więc o rozłożeniu zaległości na raty lub nie. Aby organ podatkowy mógł rozpatrzyć sprawę, wniosek przedsiębiorcy o rozłożenie na raty zaległości podatkowej musi spełnić obligatoryjne wymagania.
Istotny jest „ważny interes"
Oprócz wniosku kolejny niezbędny element, który musi zostać spełniony, to spełnienie warunku, że jest to przypadek uzasadniony ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. Nie istnieje określony katalog sytuacji, które mogłyby zostać z góry zakwalifikowane jako „ważny interes podatnika" czy „interes publiczny". To okoliczności konkretnej sprawy pozwalają na stwierdzenie, czy występują powody, dla których uzasadnione jest zastosowanie ulgi (wyrok WSA w Olsztynie z 25 stycznia 2018 r., I SA/Ol 771/17).
Ustawodawca nie wskazał ściśle sytuacji, które należy zakwalifikować do tych wskazanych kategorii. Dopiero analiza konkretnej sprawy dotyczącej konkretnego przedsiębiorcy pozwala stwierdzić, czy w danym przypadku występuje ów ważny interes podatnika lub publiczny.
Zwrot „lub", jaki został użyty przez ustawodawcę w treści przepisu wyraźnie wskazuje, że wystarczy spełnienie tylko jednej z tych przesłanek. Brak wystąpienia przesłanki wyklucza prawo do zastosowania ulgi, zaś wystąpienie tych przesłanek otwiera drogę do podjęcia decyzji pozytywnej lub negatywnej, czyli skorzystania z uznania administracyjnego (wyrok WSA we Wrocławiu z 8 marca 2018 r., I SA/Wr 1236/17).