Jeśli akcyza nie była kosztem, nie musi opodatkowywać kwoty zwrotu. 19 lipca 2008 r. weszła w życie długo oczekiwana ustawa o zwrocie nadpłaty w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego (DzU nr 118, poz. 745; dalej ustawa). Jest to konsekwencją wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 18 stycznia 2007 r. w sprawie Brzeziński (C-313/05). W orzeczeniu tym ETS stwierdził naruszenie prawa wspólnotowego przez polskie przepisy dotyczące zasad naliczania podatku akcyzowego od samochodów osobowych. Naruszenie to dotyczyło akcyzy nakładanej na używane samochody osobowe sprowadzane z zagranicy, w części przewyższającej rezydualną kwotę tego podatku zawartą w wartości rynkowej podobnych pojazdów krajowych.
Do zwrotu uprawnieni są podatnicy, którzy w okresie od 1 maja 2004 r. do 30 listopada 2006 r. sprowadzili do Polski, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu, starszy niż dwuletni samochód osobowy. Prawo to będzie zatem dotyczyć także przedsiębiorców, którzy sprowadzili z zagranicy samochody osobowe na potrzeby swojej działalności.
Ponadto o wyrównanie różnicy zwrotu nadpłaconej akcyzy mogą się ubiegać także ci podatnicy, którzy nie czekając na prawne uregulowanie, sami wystąpili ze stosownym wnioskiem do urzędu celnego i uzyskali zwrot w kwocie niższej niż wynikająca z ustawy. W takim wypadku konieczne będzie wystąpienie z wnioskiem o wznowienie postępowania w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie ustawy (tj. od 19 lipca 2008 r.).
Kwota nadpłaconego podatku będzie obliczana według specjalnego wzoru. Co do zasady będzie stanowić różnicę pomiędzy kwotą akcyzy:
- obliczonej i uiszczonej zgodnie z zasadami obowiązującymi przed 1 grudnia 2006 r. (tj. uwzględniającej wiek samochodu) a