Na początku warto sprecyzować, co oznacza używane w języku potocznym sformułowanie „samochód ?z kratką". Jest to samochód z homologacją ciężarową ?i ładownością wynoszącą 500 kg lub więcej. W praktyce najczęściej są to pojazdy z typowo osobowym nadwoziem typu kombi lub hatchback z dwoma rzędami siedzeń.
Tak było w 2013 r.
Przed 1 stycznia 2014 r. czytelnik prawidłowo odliczał VAT zawarty w ratach leasingowych. Ma również rację, twierdząc, że wówczas nie przysługiwało mu prawo do obniżania VAT należnego ?o podatek naliczony wynikający z faktur za paliwo. Wynika to z przepisów przejściowych ustawy z 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy ?o podatku od towarów ?i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (DzU ?nr 247, poz. 1652 ze zm.). Zgodnie z art. 3 ust. 1 tej ustawy w okresie od jej wejścia w życie do 31 grudnia 2013 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, stanowi 60 proc.:
Wyjątki od tej zasady były określone w ust. 2 tego przepisu, ale żaden z nich nie obejmował samochodu opisanego w pytaniu.
Z kolei zakaz odliczania VAT zawartego w cenie paliwa wynikał z art. 4 ww. ustawy z 16 grudnia 2010 r.
Jak jest obecnie...
W pierwszym kwartale 2014 r. do opisanego w pytaniu samochodu nie mają zastosowania żadne ograniczenia w odliczaniu VAT (zarówno od rat leasingowych, jak ?i od paliwa).