Domowe biuro w kosztach, ale tylko częściowo. Co można odliczyć?

Przedsiębiorca, który prowadzi działalność w mieszkaniu, odliczy wydatki na media. Musi obliczyć, jaką część nieruchomości zajmuje jego firma.

Publikacja: 14.12.2022 07:50

Domowe biuro w kosztach, ale tylko częściowo. Co można odliczyć?

Foto: Adobe Stock

Fiskus zgadza się na rozliczanie wydatków na utrzymanie domu, w którym właściciel firmy ma swoje biuro. W najnowszej interpretacji nie pozwolił jednak na przyjęcie bardziej korzystnej dla przedsiębiorcy metody wyliczania kosztów.

Wystąpił o nią prowadzący własny biznes informatyk. Jest na stawce liniowej i prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Buduje dom jednorodzinny, w którym jedno pomieszczenie przeznaczy na biuro. Będzie w nim wykonywał firmowe usługi.

Mieszkalna powierzchnia domu wynosi 126 m2, w tym 15 m2 to biuro. Część techniczna (garaż i kotłownia) ma niecałe 54 m2. Jest jeszcze poddasze o powierzchni 116 m2.

Przedsiębiorca chce zaliczać do kosztów swojej firmy wydatki na prąd, gaz, internet i podatek od nieruchomości. Wie, że nie może rozliczyć ich w całości. Jaką proporcję ma zastosować?

Czytaj więcej

Domowa firma rozliczy prąd i ogrzewanie w kosztach PIT

Informatyk twierdzi, że wydatki może rozliczać w części w jakiej biuro przypada na powierzchnię mieszkalną (czyli wychodzi około 12 proc.). Jego zdaniem w wyliczeniu nie uwzględnia się garażu i kotłowni. Nie są to bowiem miejsca przystosowane do mieszkania. Podobnie jest z poddaszem. To pomieszczenie służy do przechowywania nieużywanych codziennie przedmiotów, np. nart czy choinki. Nie powinno więc wpływać na ustalenie stosunku metrażu zajętego na działalność gospodarczą do metrażu całkowitego.

Co na to fiskus? Opowiedział się za mniej korzystnym dla przedsiębiorcy sposobem rozliczania wydatków. Jego zdaniem, mogą one być kosztem w części proporcjonalnie przypadającej na powierzchnię biura zajętą na prowadzenie działalności gospodarczej do całej powierzchni nieruchomości, czyli z uwzględnieniem również części technicznej oraz poddasza. Z tego wynika, że przedsiębiorca może rozliczyć niewiele ponad 5 proc. wydatków.

Skarbówka przypomniała też, że kosztem uzyskania przychodów są tylko wydatki związane z działalnością gospodarczą. Obowiązek wykazania tego związku spoczywa na podatniku. Musi też pamiętać o ich udokumentowaniu.

Numer interpretacji: 0112-KDIL2-2.4011.757.2022.3.MC

Fiskus zgadza się na rozliczanie wydatków na utrzymanie domu, w którym właściciel firmy ma swoje biuro. W najnowszej interpretacji nie pozwolił jednak na przyjęcie bardziej korzystnej dla przedsiębiorcy metody wyliczania kosztów.

Wystąpił o nią prowadzący własny biznes informatyk. Jest na stawce liniowej i prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Buduje dom jednorodzinny, w którym jedno pomieszczenie przeznaczy na biuro. Będzie w nim wykonywał firmowe usługi.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Praca, Emerytury i renty
Wyrównanie 500+ do 800 zł od sierpnia 2023? ZUS wydał komunikat
Materiał Promocyjny
Budowa farm wiatrowych i fotowoltaicznych
Sądy i trybunały
Sąd: Nawacki ma 3 dni. Inaczej grozi mu grzywna i areszt
W sądzie i w urzędzie
PESEL można już zastrzec. Jak to zrobić?
Niepełnosprawni
Nawet 3495 zł z ZUS dla dorosłych niepełnosprawnych już od Nowego Roku
Konsumenci
Ziobro na koniec skierował dwie skargi nadzwyczajne. Czego dotyczą?
Materiał Promocyjny
Razem dla Planety, czyli chemia dla zrównoważonej przyszłości