Ujęcie rezerwy na roszczenia klientów

Działalność gospodarcza w 2020 roku, z uwagi na ogólnoświatowy stan epidemii, charakteryzowała się wieloma trudnymi do przewidzenia wyzwaniami. Wiele firm zostało zmuszonych do tymczasowego, a niekiedy trwałego zamknięcia działalności. Działania takie mogą być obarczone ryzykiem powstania roszczeń związanych z niewypełnieniem zobowiązań, które firma na siebie przyjęła.

Publikacja: 27.07.2021 18:00

Ujęcie rezerwy na roszczenia klientów

Foto: Adobe Stock

Ustawa o rachunkowości (dalej: uor) w przypadku występowania roszczeń klientów dotyczących zdarzeń przeszłych przewiduje konieczność tworzenia rezerw. Zgodnie z art. 35d uor rezerwę tworzy się na pewne lub bardzo prawdopodobne zdarzenia, które w przyszłości doprowadza do wypływu korzyści ekonomicznych ze spółki dla których kwotę można racjonalnie oszacować. Dodatkowo ustawa o rachunkowości umożliwia także tworzenie rezerw związanych z restrukturyzacją działalności. Dodatkowo, zgodnie z art. 29 uor w przypadku likwidacji działalności (braku zasadności założenia kontynuacji działalności) spółka jest także zobowiązana do utworzenia rezerwy na dodatkowe koszty i straty związane z zaprzestaniem działalności. Kluczową kwestią w przypadku ujęcia w/w rezerw jest ustalenie jakie potencjalnie koszty poniosłoby przedsiębiorstwo, o ile w ogóle.

Pozostało 89% artykułu

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Sądy i trybunały
Prokurator krajowy zdecydował: będzie śledztwo ws. sędziego Nawackiego