Jedną z wielu akcji wspierających sprzedaż towarów i usług jest sprzedaż premiowa. Pojęcie to nie jest zdefiniowane w żadnej z ustaw podatkowych. Na podstawie orzecznictwa przyjmuje się, że ze sprzedażą premiową mamy do czynienia, jeśli spełnione są następujące kryteria:
- wydana nagroda związana jest z nabyciem towaru lub usługi,
- nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu,
- nagroda nie została przyznana w formie towarów lub usługi, którą sprzedano nabywcy.
Przykład
Sprzedażą premiową można nazwać akcję promocyjną typu: „Kto kupi pięć kostek masła, otrzyma maselniczkę gratis". Nagroda, którą w tym przypadku jest maselniczka, niewątpliwe związana jest z nabyciem towaru – masła. Ma prawo jej oczekiwać każdy, kto kupił pięć kostek masła. Nie jest przyznawana w formie premiowanego towaru. Gdyby nagrodą było masło, mielibyśmy do czynienia z rabatem towarowym sprowadzającym się do zakupu większej ilości towaru za mniejszą cenę.