Sprawia to, że w nowej regulacji ogólnego prawa podatkowego należy stworzyć jeden katalog zasad obejmujący również te dyrektywy, które w obecnym stanie prawnym umieszczone są w dziale IV Ordynacji podatkowej (art. 120 – 129) i odnoszą się także do czynności sprawdzających, kontroli podatkowej, wydawania zaświadczeń, a częściowo – również do procedury wydawania ogólnych oraz indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego. Uzasadniają to nie tylko względy „porządkowe" – chęć usystematyzowania zasad i ich skupienia w jednym miejscu ustawy. Istotne jest ponadto to, że część z zasad dotychczas uznawanych za dyrektywy o charakterze procesowym w istocie dotyczy nie tylko działań organów podatkowych w trakcie toczącego się postępowania podatkowego (czy szerzej – procedury podatkowej), ale i poza nim. Przykładem może być zasada legalności – wymóg przestrzegania przez organy podatkowe przepisów prawa powszechnie obowiązującego, który – wbrew jego obecnemu umiejscowieniu – odnosi się nie tylko do postępowania podatkowego oraz innych procedur podatkowych, ale i do wszelkich działań organów podatkowych podejmowanych również wtedy, gdy postępowanie podatkowe się nie toczy.
To samo dotyczy zasady zaufania. W obecnym kształcie odnosi się ona wyłącznie do postępowania podatkowego, czynności sprawdzających, kontroli podatkowej oraz wydawania zaświadczeń, a także udzielania ogólnych interpretacji na wniosek oraz indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego. Nie ma jednak wątpliwości co do tego, że oddziaływanie tej dyrektywy rozciąga się również na czynności podejmowane poza tymi procedurami. W demokratycznym państwie prawnym normą jest bowiem to, że organy podatkowe zawsze działają w sposób budzący zaufanie podatnika.
Unifikacji istniejących zasad ogólnych postępowania podatkowego z zasadami ogólnymi prawa podatkowego i stworzeniu jednolitego katalogu podstawowych norm prawa podatkowego powinny towarzyszyć istotne modyfikacje. Obserwacja przeobrażeń przepisów ogólnego prawa podatkowego pozwala stwierdzić, że ustawodawca stopniowo zwiększa znaczenie elektronicznych form porozumiewania się przez organy podatkowe z podatnikiem. Założyć należy, że w przyszłości standardem będzie komunikowanie się przez strony stosunku podatkowoprawnego przy zastosowaniu technik opartych na Internecie i środkach komunikacji elektronicznej. Właściwość ta powinna znaleźć odzwierciedlenie w części ogólnej prawa podatkowego i dlatego istniejąca zasada pisemności powinna zostać zmodyfikowana i przekształcona w zasadę załatwiania spraw w formie elektronicznej lub pisemnej.
Katalog zasad znany z części procesowej ordynacji podatkowej winien być uzupełniony o dodatkowe dyrektywy aktualnie kształtowane w orzecznictwie oraz w doktrynie prawa podatkowego. Należą do nich zasady: wyważania interesu podatnika i interesu publicznego, współdziałania w zakresie wynikającym z przepisów prawa, zakazu nadużywania prawa, proporcjonalności, ugodowego załatwiania spraw, pragmatyzmu, ograniczonego stosowania analogii, nakazu stosowania przepisów uchylonych dla oceny zdarzeń, które miały miejsce pod ich rządami, rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika (in dubio pro tributario). Mając świadomość tego, że co najmniej część z tych postulowanych dyrektyw może wzbudzać kontrowersje wśród adresatów przepisów prawa podatkowego, warto wyjaśnić cel oraz sens ich wprowadzenia.
Jasne sformułowanie wymogu wyważania interesu podatnika oraz interesu publicznego jest zabiegiem uzasadnionym względami godzenia dobra publicznego oraz indywidualnego. Z tego właśnie względu zasadne jest wprowadzenie unormowania, zgodnie z którym przepisy prawa nie mogą być przez organy podatkowe interpretowane i stosowane bez wyważenia, ujawnionych w sprawie, racji interesu publicznego i jednostkowego. Nietrudno przy tym dostrzec znaczenie tej zasady podczas stosowania przepisów kształtujących konstrukcję uznaniowych ulg podatkowych. Jednocześnie, warto zauważyć, że odniesieniu do decyzji uznaniowych wymóg wyważania interesów sformułowano już w art. 18 ust. 2 projektu ustawy Przepisy ogólne prawa administracyjnego (Sejm VI kadencji, druk nr 3942). Odwołanie się do tej dyrektywy w nowej ordynacji podatkowej nie jest więc absolutną nowością w polskim prawie publicznym. Zarazem jednak, znaczenie zasady wyważania interesów zdecydowanie wykracza poza stosowanie uznaniowych ulg podatkowych. Konieczność godzenia dobra obydwu stron stosunku podatkowoprawnego ujawnia się bowiem również w postępowaniu związanym ze zwrotem podatku (kwestia przedłużania terminu zwrotu), podczas nadawania nieostatecznej decyzji podatkowej rygoru natychmiastowej wykonalności, czy w trakcie ustanawiania zabezpieczenia wykonania zobowiązania podatkowego.