Jestem osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. W październiku 2015 r. sprzedałem towar i wystawiłem fakturę. W styczniu br. klient zwrócił towar, a ja wystawiłem fakturę korygującą. Klient odmówił jednak przyjęcia i potwierdzenia faktury korygującej, nie odebrał również listu z fakturą korygującą, który do niego wysłałem (list został mi zwrócony z informacją, że adresat odmówił przyjęcia). Czy mimo to mogę zmniejszyć przychód i podatek od towarów i usług? – pyta czytelnik.
Jak stanowi art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu, między innymi, wartości zwróconych towarów. A zatem wartość zwróconego towaru pomniejsza pana przychód z działalności gospodarczej.
Od stycznia na bieżąco
Do końca 2015 r. w tego typu przypadkach przyjmowano, że korekta przychodów powinna być robiona wstecznie, tj. poprzez zmniejszenie przychodów w miesiącu ich uzyskania (zob. przykładowo wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 czerwca 2012 r., II FSK 2422/10, z 12 lipca 2012 r., II FSK 2660/10 i z 25 kwietnia 2014 r., II FSK 4/13).
Od 1 stycznia 2016 r. do ustawy o PIT został jednak dodany art. 14 ust. 1m, który stanowi, że jeżeli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, to korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub w przypadku braku faktury inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. Oznacza to, że obecnie korekty przychodów w związku ze zwrotem towarów powinny być rozliczane na bieżąco (w okresach rozliczeniowych wystawienia faktury korygującej lub innego dokumentu potwierdzającego zwrot towarów).
Także w odniesieniu do wcześniejszych przychodów
Co istotne, przepis ten ma zastosowanie również w przypadku korygowania przychodów uzyskanych przed 1 stycznia 2016 r. (zob. art. 11 ustawy z 10 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów – DzU z 2015 r., poz. 1595), jeżeli – jak wynika z komunikatu Ministerstwa Finansów z 25 września 2015 r. – zdarzenie powodujące korektę wystąpiło po 31 grudnia 2015 r. Taki właśnie przypadek ma miejsce w przedstawionym stanie faktycznym (skoro towar został przez klienta zwrócony w styczniu 2016 r.). A zatem na podstawie wystawionej w styczniu 2016 r. faktury korygującej jest pan uprawniony do zmniejszenia przychodu tego właśnie miesiąca (względnie zwiększenia kosztów uzyskania przychodów, gdyż jak stanowi art. 14 ust. 1n ustawy o PIT, jeżeli w okresie rozliczeniowym, o którym mowa w art. 14 ust. 1m ustawy o PIT, podatnik nie osiągnął przychodów lub osiągnięte przychody są niższe od kwoty zmniejszenia, to podatnik jest obowiązany zwiększyć koszty uzyskania przychodów o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone przychody).