Gazety to luksus tańszy od kawy

- Generalnie newsy najpierw powinny pojawiać się na stronach internetowych gazet, niezależnie od ich edycji papierowych. To Internet jest medium najbardziej newsowym - mówi Larry Kilman ze Światowego Stowarzyszenia Prasy

Publikacja: 16.04.2009 02:31

Gazety to luksus tańszy od kawy

Foto: Rzeczpospolita

[b]Rz: Czy jest sens, by wydawcy pobierali opłaty za teksty z ich gazet opublikowane w Internecie? [/b]

[b]Larry Kilman:[/b] Większość gazet oferuje swoje teksty na własnych stronach internetowych za darmo. Nie ma jednego pomysłu dobrego dla wszystkich wydawców – w niektórych przypadkach darmowe teksty w sieci są najlepszym wyjściem, podczas gdy w innych sprawdza się model opłat subskrybcyjnych. Na ten drugi wariant zdecydował się m.in. „The Wall Street Journal” i „The Economist”. Generalnie jednak gazety, zwłaszcza anglojęzyczne, będą miały problem z wprowadzeniem takiego modelu działania w sieci. Chyba że duża grupa największych tytułów z danego kraju zgodnie zrezygnuje z modelu darmowego i zdecyduje się na pobierane płatności. W przeciwnym razie użytkownicy po prostu uciekną od stron płatnych do tych, które będą jeszcze darmowe.

[b]Ale może się okazać, że przychody z opłat zrównoważą ten odpływ czytelników.[/b]

Po przejściu na model płatny spadają wpływy reklamowe witryn wydawnictw. Było już kilka sytuacji, gdy wydawca właśnie z tego powodu rezygnował z pobierania opłat za dostęp do tekstów. Kolejna sprawa to tzw. agregatorzy newsów należący do firm spoza rynku wydawniczego, jak np. Google. Automatycznie gromadzą materiały z różnych źródeł i sprzedają na takich portalach reklamy. Nieanglojęzyczne rynki mają tu przewagę nad anglojęzycznymi. Mniej jest tam w Internecie wiarygodnych źródeł informacji i kiedy agregatorzy chcą wejść na taki rynek, muszą się porozumieć z firmami, które mają własne newsy. To sprawia, że wydawcy mają tam silniejszą pozycję.

[b]Jak szybko informacje z papierowych gazet powinny trafiać do sieci? W nocy poprzedzającej ukazanie się gazety czy np. po południu, żeby czytelnik poszedł rano do kiosku?[/b]

Generalnie newsy najpierw powinny pojawiać się na stronach internetowych gazet, niezależnie od ich edycji papierowych. To Internet jest medium najbardziej newsowym. Była kiedyś debata o tym, czy tzw. duże tematy powinno się zachowywać wyłącznie do gazet papierowych, ale taki przypadek nigdy się nie zdarzył. Trzeba wrzucać newsa na stronę internetową, a w gazecie rozbudować go i kontynuować temat kolejnymi newsami, analizami i poglądami. Prasa i Internet to zupełnie różne, ale uzupełniające się media.

[b]Czy według Stowarzyszenia witryna gazety powinna zawierać dokładną kopię zawartości gazety papierowej?[/b]

Gazety przeważnie umieszczają dziś w Internecie całą swoją zawartość. Ale strona internetowa dziennika nie powinna być jego dokładną kopią – daje nowe możliwości opowiadania historii poprzez media cyfrowe: dźwiękowe i wideo, możliwe są pokazy slajdów, linki do innych, uzupełniających materiałów. Gazety powinny w jak największym stopniu wykorzystywać te możliwości i umieszczać w sieci więcej materiałów niż tylko te z wydań papierowych.

[b]Czy witryny gazet mają szansę w przyszłości zastąpić ich wydania papierowe?[/b]

Jeśli połączy się grono czytelników witryn gazet i ich papierowych wydań, okaże się, że tak naprawdę gazety są teraz popularniejsze niż kiedykolwiek. Strony internetowe poszerzają zasięg gazet i oferują czytelnikom inne sposoby zdobywania informacji. Witryny w Internecie nie zastąpią druku, bo, jak tłumaczyłem wcześniej, są to komplementarne media. Drukowana prasa może się zmienić, ale nie zniknie, bo jest zbyt wartościowym medium – czytelnicy lubią papierowe wydania podobnie jak reklamodawcy – w gazecie jest wystarczająco dużo miejsca, żeby po jej przeczytaniu móc poczuć się doinformowanym, a jednocześnie nie jest go za dużo, co zmuszałoby czytelnika do długiego szukania tego, czego potrzebuje. Newsy w gazecie redagują profesjonaliści, a ona sama jest bardzo poręczna i kosztuje mniej niż filiżanka kawy dziennie.

[b]Rz: Czy jest sens, by wydawcy pobierali opłaty za teksty z ich gazet opublikowane w Internecie? [/b]

[b]Larry Kilman:[/b] Większość gazet oferuje swoje teksty na własnych stronach internetowych za darmo. Nie ma jednego pomysłu dobrego dla wszystkich wydawców – w niektórych przypadkach darmowe teksty w sieci są najlepszym wyjściem, podczas gdy w innych sprawdza się model opłat subskrybcyjnych. Na ten drugi wariant zdecydował się m.in. „The Wall Street Journal” i „The Economist”. Generalnie jednak gazety, zwłaszcza anglojęzyczne, będą miały problem z wprowadzeniem takiego modelu działania w sieci. Chyba że duża grupa największych tytułów z danego kraju zgodnie zrezygnuje z modelu darmowego i zdecyduje się na pobierane płatności. W przeciwnym razie użytkownicy po prostu uciekną od stron płatnych do tych, które będą jeszcze darmowe.

Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji
Media
Właściciel TVN dzieli się na dwie części. Co z polską telewizją?
Media
„Życie Warszawy” powraca! Nowy serwis informacyjny dla mieszkańców stolicy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Media
Dzieci w szponach reklamy. Zobacz, co warto wiedzieć