Gazety to luksus tańszy od kawy

- Generalnie newsy najpierw powinny pojawiać się na stronach internetowych gazet, niezależnie od ich edycji papierowych. To Internet jest medium najbardziej newsowym - mówi Larry Kilman ze Światowego Stowarzyszenia Prasy

Publikacja: 16.04.2009 02:31

Gazety to luksus tańszy od kawy

Foto: Rzeczpospolita

[b]Rz: Czy jest sens, by wydawcy pobierali opłaty za teksty z ich gazet opublikowane w Internecie? [/b]

[b]Larry Kilman:[/b] Większość gazet oferuje swoje teksty na własnych stronach internetowych za darmo. Nie ma jednego pomysłu dobrego dla wszystkich wydawców – w niektórych przypadkach darmowe teksty w sieci są najlepszym wyjściem, podczas gdy w innych sprawdza się model opłat subskrybcyjnych. Na ten drugi wariant zdecydował się m.in. „The Wall Street Journal” i „The Economist”. Generalnie jednak gazety, zwłaszcza anglojęzyczne, będą miały problem z wprowadzeniem takiego modelu działania w sieci. Chyba że duża grupa największych tytułów z danego kraju zgodnie zrezygnuje z modelu darmowego i zdecyduje się na pobierane płatności. W przeciwnym razie użytkownicy po prostu uciekną od stron płatnych do tych, które będą jeszcze darmowe.

[b]Ale może się okazać, że przychody z opłat zrównoważą ten odpływ czytelników.[/b]

Po przejściu na model płatny spadają wpływy reklamowe witryn wydawnictw. Było już kilka sytuacji, gdy wydawca właśnie z tego powodu rezygnował z pobierania opłat za dostęp do tekstów. Kolejna sprawa to tzw. agregatorzy newsów należący do firm spoza rynku wydawniczego, jak np. Google. Automatycznie gromadzą materiały z różnych źródeł i sprzedają na takich portalach reklamy. Nieanglojęzyczne rynki mają tu przewagę nad anglojęzycznymi. Mniej jest tam w Internecie wiarygodnych źródeł informacji i kiedy agregatorzy chcą wejść na taki rynek, muszą się porozumieć z firmami, które mają własne newsy. To sprawia, że wydawcy mają tam silniejszą pozycję.

[b]Jak szybko informacje z papierowych gazet powinny trafiać do sieci? W nocy poprzedzającej ukazanie się gazety czy np. po południu, żeby czytelnik poszedł rano do kiosku?[/b]

Generalnie newsy najpierw powinny pojawiać się na stronach internetowych gazet, niezależnie od ich edycji papierowych. To Internet jest medium najbardziej newsowym. Była kiedyś debata o tym, czy tzw. duże tematy powinno się zachowywać wyłącznie do gazet papierowych, ale taki przypadek nigdy się nie zdarzył. Trzeba wrzucać newsa na stronę internetową, a w gazecie rozbudować go i kontynuować temat kolejnymi newsami, analizami i poglądami. Prasa i Internet to zupełnie różne, ale uzupełniające się media.

[b]Czy według Stowarzyszenia witryna gazety powinna zawierać dokładną kopię zawartości gazety papierowej?[/b]

Gazety przeważnie umieszczają dziś w Internecie całą swoją zawartość. Ale strona internetowa dziennika nie powinna być jego dokładną kopią – daje nowe możliwości opowiadania historii poprzez media cyfrowe: dźwiękowe i wideo, możliwe są pokazy slajdów, linki do innych, uzupełniających materiałów. Gazety powinny w jak największym stopniu wykorzystywać te możliwości i umieszczać w sieci więcej materiałów niż tylko te z wydań papierowych.

[b]Czy witryny gazet mają szansę w przyszłości zastąpić ich wydania papierowe?[/b]

Jeśli połączy się grono czytelników witryn gazet i ich papierowych wydań, okaże się, że tak naprawdę gazety są teraz popularniejsze niż kiedykolwiek. Strony internetowe poszerzają zasięg gazet i oferują czytelnikom inne sposoby zdobywania informacji. Witryny w Internecie nie zastąpią druku, bo, jak tłumaczyłem wcześniej, są to komplementarne media. Drukowana prasa może się zmienić, ale nie zniknie, bo jest zbyt wartościowym medium – czytelnicy lubią papierowe wydania podobnie jak reklamodawcy – w gazecie jest wystarczająco dużo miejsca, żeby po jej przeczytaniu móc poczuć się doinformowanym, a jednocześnie nie jest go za dużo, co zmuszałoby czytelnika do długiego szukania tego, czego potrzebuje. Newsy w gazecie redagują profesjonaliści, a ona sama jest bardzo poręczna i kosztuje mniej niż filiżanka kawy dziennie.

[b]Rz: Czy jest sens, by wydawcy pobierali opłaty za teksty z ich gazet opublikowane w Internecie? [/b]

[b]Larry Kilman:[/b] Większość gazet oferuje swoje teksty na własnych stronach internetowych za darmo. Nie ma jednego pomysłu dobrego dla wszystkich wydawców – w niektórych przypadkach darmowe teksty w sieci są najlepszym wyjściem, podczas gdy w innych sprawdza się model opłat subskrybcyjnych. Na ten drugi wariant zdecydował się m.in. „The Wall Street Journal” i „The Economist”. Generalnie jednak gazety, zwłaszcza anglojęzyczne, będą miały problem z wprowadzeniem takiego modelu działania w sieci. Chyba że duża grupa największych tytułów z danego kraju zgodnie zrezygnuje z modelu darmowego i zdecyduje się na pobierane płatności. W przeciwnym razie użytkownicy po prostu uciekną od stron płatnych do tych, które będą jeszcze darmowe.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie