Po jedzenie do sieci

Średnia wartość zakupów w e-sklepach spożywczych to ponad 200 zł. W zwykłych sklepach kilka razy mniej

Aktualizacja: 25.08.2011 07:06 Publikacja: 25.08.2011 02:24

Po jedzenie do sieci

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Polacy coraz chętniej robią zakupy spożywcze w sieci, a dla firm to doskonałe źródło dochodu. Średnia wartość zakupów w tym segmencie przekracza bowiem 200 zł. Tymczasem w tradycyjnych sklepach to znacznie poniżej 100 zł. Nawet w hipermarketach, które kojarzą się z dużymi, co tydzień robionymi zakupami, to 50 – 80 zł.

– Sprzedaż w Internecie produktów spożywczych stanowi zaledwie 0,1 proc. rynku. Zakładam, że w perspektywie pięciu – sześciu lat wzrośnie do 1,5 proc., a wówczas wartość tego segmentu przekroczy 1,5 mld zł rocznie – mówi Radosław Celiński, prezes sklepu A.pl, współpracującego z siecią Bomi.

Według serwisu sklepy24.pl na koniec 2010 r. artykuły spożywcze w Internecie sprzedawało 250 firm. Część z nich ma zasięg tylko lokalny, jak działające w Warszawie Frisco.pl czy Fresh24.pl. Euromonitor International wartość tego segmentu w ub. roku wyliczył na 250 mln zł, w tym roku ma sięgnąć 300 mln zł. To jeden z najszybciej rosnących segmentów e-handlu.

7,5 mld zł wydadzą w tym roku Polacy w sklepach internetowych

Cały segment ma doskonałe perspektywy rozwoju. Sklep Alma24.pl ma już 100 tys. klientów, a działa w 11 miastach. Jego przychody w 2010 r. przekroczyły 30 mln zł. – Wśród klientów przeważają osoby dokonujące zakupów regularnie, czyli co najmniej raz na dwa tygodnie.

– Średnia wartość koszyka zakupowego to 200 – 300 złotych, w zależności od okresu – mówi Justyna Zajączkowska, rzeczniczka sieci Alma. Jak podaje, wśród najchętniej kupowanych towarów są oczywiście produkty świeże (nabiał, owoce i warzywa, mięsa i wędliny) czy wody i napoje. – Przyciąga oferta cenowa. Proponujemy szeroką gamę produktów w atrakcyjnych cenach, bez konieczności wychodzenia z domu czy noszenia ciężkich zakupów – dodaje.

Sieć Piotr i Paweł w 2010 r. ze swojego e-sklepu miała ponad 25 mln zł przychodów, a w tym roku ma to być 45 – 50 mln zł. – Ilość zamówień w 2010 r. znacznie przekroczyła 90 tys. W tym roku  jesteśmy na zbliżonym poziomie już teraz – mówi rzecznik sieci Błażej Patryn. W przypadku tego sklepu średnia wartość koszyka to ok. 250 zł. Również tu najpopularniejsze kategorie to warzywa i owoce, napoje, nabiał oraz artykuły spożywcze dla dzieci. Sklep działa w siedmiu głównych lokalizacjach, a w tym roku ma się pojawić w co najmniej trzech kolejnych.

A.pl ma ok. 35 tys. klientów, z tego co dziesiąty robi zakupy przynajmniej raz w miesiącu. – Średnia wartość koszyka zakupów u nas waha się od 180 zł w Bydgoszczy i do 260 – 280 zł w Warszawie – mówi Radosław Celiński.

Ruch w Internecie

Handel elektroniczny ma coraz więcej zwolenników. W tym roku jego wartość wyniesie u nas co najmniej 16 mld zł, co uwzględnia tylko prognozy dla sklepów oraz największego serwisu aukcyjnego, czyli Allegro. W Internecie kupuje już ponad 70 proc. osób korzystających z Internetu. W miarę jak wskaźnik użytkowników sieci będzie rósł – obecnie przekracza dopiero 50 proc. – także e-sklepy zdobędą kolejnych klientów. Barierą jest także niski poziom zaufania do transakcji e-sieci. Ale w przypadku takich kategorii, jak muzyka, książki czy sprzęt elektroniczny, Internet staje się poważnym rywalem dla tradycyjnych sklepów.

—pm

Polacy coraz chętniej robią zakupy spożywcze w sieci, a dla firm to doskonałe źródło dochodu. Średnia wartość zakupów w tym segmencie przekracza bowiem 200 zł. Tymczasem w tradycyjnych sklepach to znacznie poniżej 100 zł. Nawet w hipermarketach, które kojarzą się z dużymi, co tydzień robionymi zakupami, to 50 – 80 zł.

– Sprzedaż w Internecie produktów spożywczych stanowi zaledwie 0,1 proc. rynku. Zakładam, że w perspektywie pięciu – sześciu lat wzrośnie do 1,5 proc., a wówczas wartość tego segmentu przekroczy 1,5 mld zł rocznie – mówi Radosław Celiński, prezes sklepu A.pl, współpracującego z siecią Bomi.

Pozostało 81% artykułu
Media
Izraelski rząd walczy z Al-Dżazirą. „To propagandowe ramię Hamasu”
Media
Brytyjskie gazety na sprzedaż. Pod naciskiem rządu wycofał się inwestor
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej