Reklama

TSUE o „darmowym" kredycie. Prawnicy komentują czwartkowy wyrok w polskiej sprawie

Istotny krok w kierunku poprawy ochrony praw konsumentów. Przecięcie wątpliwości, że błędy wynikające z umowy skutkujące pozbawianiem banku prawa do odsetek i prowizji są sankcją proporcjonalną - tak prawnicy komentują czwartkowy wyrok TSUE dotyczący sankcji kredytu darmowego.

Publikacja: 13.02.2025 12:23

Trybunał Sprawiedliwości UE

Trybunał Sprawiedliwości UE

Foto: Adobe Stock

dr Mariusz Korpalski, radca prawny, Komarnicka Korpalski Kancelaria Prawna

W tej sprawie Sąd Rejonowy dla miasta stołecznego Warszawy w Warszawie zadał trzy pytania dotyczące oceny skutków zastosowania przez bank nieprecyzyjnych warunków określających wysokość kosztów kredytu, jak również szacujących wysokość tych kosztów. Odpowiedzi udzielone przez Trybunał zmierzają do zapewnienia skutecznej ochrony konsumenta przed zastosowaniem nieuczciwych warunków zarówno na poziomie badanej sprawy, jak i w skali całego portfela kredytowego. Po drugiej stronie medalu jest bowiem efekt odstraszający dla banku, który nie wystąpiłby, gdyby Trybunał skupiał się tylko na prawach i obowiązkach stron występujących w sprawie będącej kanwą dla wyroku.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Prawo w Polsce
Koniec abonamentu RTV. Są założenia nowej ustawy medialnej
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Prawo karne
„Wielki Bu” chce azylu w Niemczech. Jego adwokat mówi o rozgrywkach politycznych
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Plan Waldemara Żurka. Czy do Krajowej Rady Sądownictwa trafią tzw. neosędziowie
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nieruchomości
Kiedy można domagać się drogi koniecznej? Ważny wyrok Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama