Filmy dla dzieci nie będą przerywane reklamami

Branża powinna sama ograniczyć zachęcanie do kupna niezdrowej żywności

Aktualizacja: 23.06.2010 04:56 Publikacja: 23.06.2010 04:55

Filmy dla dzieci nie będą przerywane reklamami

Foto: www.sxc.hu

Przekaz reklamowy i świat realny to dla dzieci prawie to samo. To założenie przepisów dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych (czeka na wdrożenie do polskiego systemu), która m.in. ma chronić przed nadużywaniem marketingu dziecięcego.

– Projekt założeń do nowelizacji [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3DE50E7611DE8AA48FC46A8B02419547?id=175758]ustawy o radiofonii i telewizji [/link]zakłada wprowadzenie definicji audycji dla dzieci w celu skuteczniejszego egzekwowania obowiązującego zakazu przerywania reklamami audycji dla dzieci. Ministerstwo Kultury, autor projektu założeń, proponuje, aby audycję dla dzieci zdefiniować jako audycję, która ze względu na czas nadania i zawartość programową jest skierowana głównie do odbiorców w wieku do 12 lat. Obejmie więc ona także filmy np. rysunkowe – tłumaczy Małgorzata Zielińska, prawnik w kancelarii Furtek Komosa Aleksandrowicz.

[srodtytul]Pomocna definicja[/srodtytul]

Dziś w ustawie o radiofonii i telewizji nie ma definicji audycji dla dzieci, więc nadawcy telewizyjni przerywają reklamami, mimo zakazu takiej praktyki (art. 16a ust. 6 pkt 4 ustawy), np. filmy rysunkowe adresowane do najmłodszych. Uznają, że są to filmy fabularne, które można przerywać reklamami w telewizji komercyjnej. Dlatego tak istotna jest definicja audycji dla dzieci, która obejmie też filmy dla osób poniżej 12. roku życia.

[srodtytul]Szkodliwe produkty[/srodtytul]

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ma być wyposażona w kompetencje do przeciwdziałania umieszczaniu w audycjach dla dzieci treści promujących niezdrową żywność.

[b] – W art. 3e ust. 2 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych zachęca reklamodawców do samoograniczenia w promowaniu niezdrowej żywności[/b] – wyjaśnia Małgorzata Zielińska.

Chodzi o ochronę przed przekazami reklamującymi tzw. junk food (chipsy, frytki, batony, koloryzowane napoje itp.). Organizacje konsumenckie postulują wprowadzenie całkowitego zakazu promowania oraz reklamowania w radiu i telewizji niezdrowej żywności, i to nie tylko przy audycjach dla dzieci, ale i dla dorosłych.

Art. 3e ust. 2 dyrektywy nie ma jednak stanowczego charakteru i pozostawia swobodę jego stosowania przez państwa członkowskie.

Projektodawca założeń uważa, że jeśli dostawcy audiowizualnych usług medialnych nie wykształcą mechanizmów ograniczających promowanie i reklamowanie niezdrowej żywności, to KRRiT będzie mogła skorzystać z upoważnienia do wydania odpowiedniego rozporządzenia.

– Proponuje się więc, by KRRiT, w drodze rozporządzenia, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw zdrowia, mogła określać sposób umieszczania w programach przekazów handlowych dotyczących artykułów spożywczych lub napojów zawierających składniki, których nadmiar w codziennej diecie jest niewskazany, tak aby przekazy takie nie towarzyszyły audycjom dla małoletnich i nie były ich elementem – wyjaśnia Małgorzata Zielińska.

[b]Projekt założeń przewiduje też zakaz odpłatnego lokowania produktów w audycjach dla dzieci.[/b]

– Branża reklamowa nie widzi szczególnego problemu w kreowaniu reklamy dla dzieci. Jest ona dojrzała, odpowiedzialna i etyczna. Z powagą podchodzimy do postulatów pedagogów i psychologów – mówi Ewa Sieńkowska z Momentum Worlwide, agencji marketingu zintegrowanego. – Ustawodawca ciągle stara się utrudniać dostęp reklamodawców do konsumentów. Świat reklamy poradzi sobie jednak z ograniczeniami, tak by zasady odpowiedzialności i etyki zostały zachowane – dodaje.

[ramka]

[b]Wymagania dotyczące przekazu[/b]

[b]Kodeks Etyki Reklamy wydany przez Radę Reklamy, biorąc pod uwagę dobro dzieci, wprowadza ograniczenia odnoszące się do tworzenia przekazu reklamowego.[/b] Do najważniejszych z nich należą:

- zakaz przedstawiania informacji mogących mieć wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo dziecka,

- niepodważanie autorytetu rodziców, pedagogów i opiekunów,

- uwzględnianie stopnia rozwoju dziecka,

- niesugerowanie, że posiadanie danego produktu zapewnia dzieciom przewagę psychologiczną lub społeczną nad rówieśnikami. Reklama skierowana do dzieci nie powinna wprowadzać w błąd co do prawdziwych rozmiarów, wartości, natury, trwałości, wyglądu i technicznych możliwości reklamowanego produktu. Nie może także sugerować, iż produkt jest dostępny dla każdego budżetu domowego.[/ramka]

masz pytanie, wyślij e-mail do autora [mail=j.kowalski@rp.pl]j.kowalski@rp.pl[/mail]

Przekaz reklamowy i świat realny to dla dzieci prawie to samo. To założenie przepisów dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych (czeka na wdrożenie do polskiego systemu), która m.in. ma chronić przed nadużywaniem marketingu dziecięcego.

– Projekt założeń do nowelizacji [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3DE50E7611DE8AA48FC46A8B02419547?id=175758]ustawy o radiofonii i telewizji [/link]zakłada wprowadzenie definicji audycji dla dzieci w celu skuteczniejszego egzekwowania obowiązującego zakazu przerywania reklamami audycji dla dzieci. Ministerstwo Kultury, autor projektu założeń, proponuje, aby audycję dla dzieci zdefiniować jako audycję, która ze względu na czas nadania i zawartość programową jest skierowana głównie do odbiorców w wieku do 12 lat. Obejmie więc ona także filmy np. rysunkowe – tłumaczy Małgorzata Zielińska, prawnik w kancelarii Furtek Komosa Aleksandrowicz.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów