TikTok obchodzi zachodnie obostrzenia i szybko zyskuje udział w globalnym rynku

Chiński TikTok z ponad 20 proc. udziałem w rynku aplikacji mobilnych w USA i w Europie zostawia coraz dalej w tyle swoich rywali - Instagrama i Facebooka.

Publikacja: 11.04.2023 12:47

Skuteczność TikToka wysoko cenią politycy. Jarosław Kaczyński namawiał w mediach społecznościowych d

Skuteczność TikToka wysoko cenią politycy. Jarosław Kaczyński namawiał w mediach społecznościowych do poparcia projektu ustawy w sprawie zakazu hodowli zwierząt na futra.

Foto: TikTok

TikTok zgarnął w zeszłym roku 26 proc. amerykańskiego rynku aplikacji internetowych pod względem przychodów z reklam. To prawie dwa razy więcej niż Instagram, którego udział sięga 14 proc. i niemal trzykrotnie więcej niż Facebook mający 10 proc. rynku - informuje serwis SafeBettings na podstawie raportów portalu Statista.

Według danych Statista, podobną siłę i skalę dominacji chińska aplikacja ma w Europie, w tym w Niemczech, gdzie jej udział sięga już 25 proc., bo reklamodawcy chcący dotrzeć do odbiorców z młodego pokolenia Z (GEN Z), stawiają właśnie na TikToka. Podobnie jest w Wielkiej Brytanii, gdzie udział TikToka w rynku aplikacji internetowych wzrósł w zeszłym roku do 22 proc. Był też ponad dwa razy większy niż udział Instagrama i trzy razy większy niż Facebooka.

Jak ocenia Statista, w USA wpływy reklamowe chińskiego serwisu wzrosły w zeszłym roku o ponad jedną czwartą przekraczając 5 mld dolarów. W podobnym tempie mają rosnąć w tym roku, tak by za trzy lata (w 2026 r.) sięgnąć 13,8 mld dolarów.

500 proc. wzrostu

Zawrotną karierę TikTok robi również w Polsce, gdzie w 2021 r. jego przychody miały wzrosnąć o 500 proc. Danych za zeszły rok jeszcze nie ma, ale jesienią ub. roku, gdy liczbę użytkowników TikToka w naszym kraju określano na 13 mln osób, przedstawiciele spółki nie kryli, że liczą na podobne tempo wzrostu w 2022 r.  Według niedawnych informacji agencji Bloomberg, globalne przychody właściciela TikToka spółki ByteDance zwiększyły się w minionym roku o ponad 30 proc do ponad 80 mld dolarów, przy czym - pomimo sukcesów na Zachodzie- ten wzrost był głównie efektem rozwoju chińskiej wersji TikToka, serwisu Douyin.

Czytaj więcej

Zakazują TikToka, a jego właściciel podbija USA nową aplikacją

Sukces TikToka mocno ukłuł nie tylko amerykańskich gigantów internetu, ale też zwiększył obawy o polityczne wpływy chińskiej aplikacji a także jej możliwe szpiegowskie działania. W rezultacie TikTok został zakazany na urządzeniach administracji rządowej w USA a także na urządzeniach rosnącej liczby uczelni w Stanach Zjednoczonych.

Podobne działania podjęły Parlament Europejski i Komisja Europejska zakazując swoim urzędnikom usunięcie TikToka, nie tylko ze służbowych telefonów, ale i urządzeń prywatnych z dostępem do służbowych aplikacji. W Polsce Rada ds. Cyfryzacji pod koniec marca opowiedziała się za wprowadzeniem zakazu korzystania z TikToka na urządzeniach służbowych polityków i pracowników administracji publicznej.

Czas na cytrynę?

Jak jednak zwrócił ostatnio uwagę serwis Computerworld, ByteDance może ominąć sankcje wprowadzając na większą skalę do gry Lemon8, popularną w Chinach aplikację działającą na podobnych zasadach jak TikTok, którą chiński koncern wprowadził ostatnio do USA i Wielkiej Brytanii…

Jak już pisaliśmy, popularność na Zachodzie zdobywa też szybko inny produkt ByteDance, aplikacja CapCut - narzędzie do edycji wideo, które pomaga tworzyć i edytować krótkie filmy oraz memy.

Pomimo sukcesów rynkowych, ByteDance nie uniknął negatywnego trendu w sektorze technologicznym. Tłumacząc się wymagającym rynkiem w tym roku, firma zabrała się za restrukturyzację biznesu połączoną ze zwolnieniami. W  półroczu tego roku mają one objąć 10 tys. osób na całym świecie (ponoć także w Polsce), czyli jedną dziesiątą pracowników chińskiego koncernu.

TikTok zgarnął w zeszłym roku 26 proc. amerykańskiego rynku aplikacji internetowych pod względem przychodów z reklam. To prawie dwa razy więcej niż Instagram, którego udział sięga 14 proc. i niemal trzykrotnie więcej niż Facebook mający 10 proc. rynku - informuje serwis SafeBettings na podstawie raportów portalu Statista.

Według danych Statista, podobną siłę i skalę dominacji chińska aplikacja ma w Europie, w tym w Niemczech, gdzie jej udział sięga już 25 proc., bo reklamodawcy chcący dotrzeć do odbiorców z młodego pokolenia Z (GEN Z), stawiają właśnie na TikToka. Podobnie jest w Wielkiej Brytanii, gdzie udział TikToka w rynku aplikacji internetowych wzrósł w zeszłym roku do 22 proc. Był też ponad dwa razy większy niż udział Instagrama i trzy razy większy niż Facebooka.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Polska zbuduje „żelazną kopułę". Ogromny kredyt na zakup satelitów
Globalne Interesy
Rewolucja w firmie, która stworzyła ChatGPT. Polak objął kluczową funkcję
Globalne Interesy
ChatGPT mocno przyspiesza. Tymczasem konkurencja w AI ma poważne problemy
Globalne Interesy
Koniec tanich zakupów w Temu czy Shein? Polska szykuje uderzenie w chińskie serwisy
Globalne Interesy
Wielki sojusz w sztucznej inteligencji. Boty ChatGPT masowo wejdą do smartfonów
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?