Reklama
Rozwiń

Ryby po brexicie: teraz Londyn grozi Francji

Brytyjczycy powiedzieli Francji, że musi wycofać się w ciągu 48 godzin w sporze o połowy albo czeka ją trudna ścieżka prawna na mocy umowy o rozstaniu. Spotkanie Macron-Johnson w Rzymie nic nie dało.

Publikacja: 01.11.2021 13:25

Brytyjski kuter zatrzymany w porcie Le Havre we Francji

Brytyjski kuter zatrzymany w porcie Le Havre we Francji

Foto: AFP

W sporze Francji z Wielką Brytanią o zezwolenia na połowy w pasie 6-12 mil morskich u wybrzeży brytyjskich nastąpił totalny impas. Francuzi twierdzą, że do drugiej strony należy rozwiązanie tego sporu, który w ostatecznym rozrachunku zaszkodzi wymianie handlowej. Brytyjczycy zaprzeczają, by zmienili stanowisko. Obie strony przedstawiły zupełnie inaczej przebieg spotkania Emmanuela Macrona z Borisem Johnsonem w Rzymie na marginesie szczytu G20.

Brytyjski premier powiedział, że stanowisko jego kraju nie uległo zmianie, ale zdziwiło go pismo Paryża do władz Unii „o ukaranie Wielkiej Brytanii za wyjście z UE”. — Nie uważam tego za zgodne ani z duchem umowy o rozstaniu ani z porozumieniem o handlu i współpracy (ACT). I to wszystko, co miałbym do powiedzenia — cytuje go Reuter. Prezydent Francji na konferencji prasowej po szczycie powiedział, że pragnie umowy. — Nie chcę eskalacji. Musimy być poważni. Nie chcę być zmuszony do używania działań odwetowych, bo nie pomogą naszym rybakom. Dodał, że Paryż przekazał Londynowi swe propozycje i „teraz piłka znajduje się po brytyjskiej stronie”. Londyn chce, aby Paryż zrobił pierwszy krok.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Biznes
Spotify zirytował turecki rząd. Playlisty obrażają żonę Erdogana
Biznes
Napięcia UE–Chiny. Rozmowa Trumpa i Zełenskiego i szczyt BRICS w Rio
Biznes
Rosyjski bogacz traci majątek. Sfinansuje wojnę Putina
Biznes
Niemiecki biznes boi się poboru. A co w Polsce?
Biznes
Ustawa Trumpa, obawy firm transportowych, biznes przeciw unijnym regulacjom AI