fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Świętokrzyskie

Koleją wreszcie będzie szybciej

Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka PKP PLK szykuje duże przyspieszenie inwestycyjne na torach w regionie.
Fotolia
Niemal 1,4 mld zł, jakie PKP PLK wyda na modernizację torów w Świętokrzyskiem, ma skrócić czas podróży i poprawić konkurencyjność pociągów wobec transportu drogowego.

Na torach w województwie świętokrzyskim szykuje się duże przyspieszenie inwestycyjne. W ramach Krajowego Programu Kolejowego (KPK) przewidziano modernizację biegnących przez region linii, w które zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) może zainwestować blisko 1,4 mld zł.

Efektem prac będzie skrócenie czasu przejazdów w połączeniach regionalnych i dalekobieżnych, poprawa bezpieczeństwa oraz zwiększenie komfortu podróżnych na stacjach i przystankach kolejowych.

– Wykorzystamy środki z programów „Polska wschodnia" i Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. Poprawią się warunki nie tylko dla przewozów pasażerskich, ale także towarowych – zapowiada Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Na liście podstawowej KPK znalazło się dziewięć projektów. Jeśli doliczyć te z listy rezerwowej, w województwie może być zrealizowanych w sumie 11 przedsięwzięć na łączną kwotę przekraczającą 1,7 mld zł.

PLK zakłada, że inwestycje poprawią atrakcyjność transportu kolejowego, a w rezultacie przyczynią się do zwiększenia liczby pasażerów. Przykładowo przewiduje się, że modernizacja linii między Skarżyskiem Kamienną a Ostrowcem Świętokrzyskim skróci czas przejazdu o prawie pół godziny, z obecnych 54 minut do ok. 26 minut. W relacji Skarżysko Kamienna–Kozłów pociągi pojadą szybciej o 37 minut (zamiast 1 godzinę i 49 minut podróż potrwa tylko godzinę i 12 minut), natomiast na trasie między Radomiem a Kielcami czas podróży skróci się do godziny.

Do kluczowych projektów należy także modernizacja odcinka między Warszawą a Kielcami przez Centralną Magistralę Kolejową i łącznicę we Włoszczowie. – Budowa łącznicy kolejowej Czarnca–Włoszczowa Północ utworzy alternatywne połączenie kolejowe z Kielc do Warszawy – wyjaśnia Merchel. Efektem prac będzie zredukowanie czasu podróży wynoszącego dwie i pół godziny do dwóch godzin.

Oprócz robót związanych z modernizacją samych torów zaplanowane projekty obejmują prace związane z podniesieniem standardu stacji kolejowych i przystanków. Przebudowywane będą perony, które staną się wyższe i wygodniejsze. Pojawią się nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, ponadto nowe oświetlenie i udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.

Dla poprawy bezpieczeństwa zmodernizowane zostaną urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowane skrzyżowania torów z drogami, a także część mostów i wiaduktów.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA