Reklama

Jak uzyskać zwrot kosztów leczenia udzielonego podczas pobytu za granicą

Jeżeli poniosłeś koszty leczenia w jednym z państw Unii Europejskiej (UE) lub Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA), możesz starać się o ich zwrot niezależnie od tego, czy podczas pobytu za granicą posiadałeś przy sobie Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), czy też nie.

Aktualizacja: 27.03.2018 12:18 Publikacja: 27.03.2018 10:35

Jak uzyskać zwrot kosztów leczenia udzielonego podczas pobytu za granicą

Foto: Adobe Stock

W sytuacji, gdy korzystając z opieki zdrowotnej zagranicą nie posłużono się EKUZ, całość bądź część niezbędnej do zapłaty kwoty być może będzie anulowana po przedłożeniu wystawcy rachunku certyfikatu zastępującego EKUZ.

Należy jednak pamiętać, że w większości państw członkowskich UE/EFTA ubezpieczony ponosi część kosztów związanych z udzielonymi świadczeniami rzeczowymi i koszty te nie podlegają refundacji przez Narodowy Fundusz Zdrowia (tzw. kwota współfinansowania).

W odniesieniu do pozostałych kosztów istnieje możliwość ubiegania się o ich zwrot.

Krok 1. Sprawdź, czy posiadałeś prawo do świadczeń jako osoba ubezpieczona w NFZ. Możesz to zrobić np. korzystając ze Zintegrowanego Informatora Pacjenta (ZIP).

Krok 2. Opłać rachunki wystawione przez zagranicznego świadczeniodawcę.

Reklama
Reklama

Krok 3. Wypełnij wniosek o zwrot kosztów

Krok 4. Do wniosku załącz odpowiednie dokumenty

Lista dokumentów:

- imienne rachunki szczegółowe,

- faktury,

- recepty,

Reklama
Reklama

- inne dokumenty wystawione w ślad za udzielonymi ubezpieczonemu świadczeniami rzeczowymi potwierdzenia zapłaty kwot wyszczególnionych na rachunkach.

UWAGA! Rachunki oraz faktury załączane do wniosku powinny być składane w oryginale.

Krok 5. Złóż wniosek wraz z załącznikami do oddziału NFZ właściwego ze względu na miejsce zamieszkania

Jak przebiega proces refundacji?

Polski ubezpieczony czasowo przebywający na terenie innego państwa członkowskiego będzie w zakresie zasad finansowania świadczeń traktowany jak obywatel tego państwa na terenie, którego przebywał.

Przebieg procesu ustalania należnej stawki zwrotu opiera się na wymianie informacji pomiędzy instytucją właściwą (Oddział Wojewódzki NFZ) z instytucją w państwie pobytu. Korespondencja pomiędzy instytucjami odbywa się, w myśl obowiązujących przepisów, na przewidzianym do tego celu formularzach lub dokumentach.

Reklama
Reklama

Instytucja państwa pobytu ustala należną kwotę zwrotu. Długość okresu związanego z rozpatrywaniem przekazanego przez NFZ zapytania jest uzależniona od czasu oczekiwania na określenie wysokości należnego zwrotu kosztów przez instytucję miejsca pobytu w danym państwie UE/EFTA. Po upływie 4 miesięcy od wysłania zapytania i braku odpowiedzi, Oddział Wojewódzki NFZ rozpatrujący wniosek wysyła ponaglenie wraz z kompletem dokumentacji w sprawie. W przypadku niektórych państw członkowskich UE/ EFTA z uwagi na średni czas oczekiwania na odpowiedź z instytucji, ponaglenie wysyłane jest każdorazowo po upływie kolejnych 6 miesięcy liczonych od dnia wysłania pierwszego zapytania.

Po otrzymaniu informacji z instytucji państwa pobytu o stosowanej stawce zwrotu, informacja o dokonaniu zwrotu przekazywana jest pisemnie przez Oddział Wojewódzki NFZ ubezpieczonemu.

1. Druk wniosku do pobrania i wydruku (format Word)

2. Druk wniosku do wypełniania w formie elektronicznej (formatka wniosku)

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama