Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z 20 kwietnia 2016 r. (I SA/Łd 166/16).
W celu zwiększenia sprzedaży oferowanych przekąsek spółka wprowadziła strategię marketingową. Polegała ona na sprzedaży przekąsek w zestawach promocyjnych z napojami (w tym napojami alkoholowymi), przy czym rabatowaniu w zestawie podlegała jedynie cena napojów.
Osią sporu z fiskusem było w związku z tym to, czy spółka jest uprawniona do określenia podstawy opodatkowania dla zestawu według ceny towarów wchodzących w skład zestawu faktycznie uzyskanej od nabywców, czyli z uwzględnieniem rabatu przyznanego w stosunku do pierwotnej ceny napojów.
Zdaniem podatnika podstawą opodatkowania VAT, ustalaną odrębnie dla każdego z towarów tworzących zestaw promocyjny, będzie w przypadku zarówno przekąski, jak i napoju: kwota należna za sprzedaż danego towaru, pomniejszona o kwotę należnego podatku od towarów i usług. W przypadku napoju podstawa opodatkowania dodatkowo powinna jednak uwzględniać udzielony rabat w związku z nabyciem napoju w zestawie z przekąską.
Organ podatkowy nie zgodził się ze stanowiskiem spółki. Powołał się przy tym na orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE oraz klauzulę obejścia prawa podatkowego. Wskazał, że działania spółki są sprzeczne z zasadą opodatkowania wszystkiego, co stanowi wartość wzajemnego świadczenia, które zostało lub ma zostać otrzymane od klienta.