- Prowadzę księgowość w firmie, która zajmuje się hurtowym handlem opakowaniami. VAT rozliczamy za okresy miesięczne. Dość często zdarza się, że w danym miesiącu otrzymujemy zaliczkę od kontrahenta na poczet zamówionych towarów i w tym samym miesiącu następuje dostawa towarów. Jeżeli otrzymanie zaliczki i dostawa towarów mają miejsce w tym samym miesiącu, to czy– w ramach uproszczenia – można zamiast faktury zaliczkowej i faktury końcowej wystawić tylko jedną fakturę na całą wartość sprzedaży? – pyta czytelnik.
Czytaj także: VAT: zaliczkę trzeba rozliczyć niezależnie od wystawienia faktury
Jeżeli podatnik rozlicza VAT za okresy miesięczne, to w opisanej sytuacji obowiązek podatkowy związany z otrzymaniem zaliczki i z dostawą towarów, w przypadku gdy oba te zdarzenia miały miejsce w jednym miesiącu, powstał dwukrotnie w czasie tego samego okresu rozliczeniowego (miesiąca). Pierwszy raz powstał on w dniu otrzymania zaliczki, w odniesieniu do otrzymanej kwoty (art. 19a ust. 8 ustawy o VAT). Drugi raz - w dniu dostawy towarów, w odniesieniu do pozostałej części zapłaty należnej od nabywcy (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT). W rezultacie VAT należny od całej dostawy należy wykazać i rozliczyć za jeden i ten sam okres rozliczeniowy.
Standardowe udokumentowanie tej transakcji polega na wystawieniu faktury zaliczkowej, a następnie faktury końcowej.
Określony termin i elementy
Otrzymana przez podatnika zaliczka na poczet skonkretyzowanej dostawy towarów powinna być udokumentowana fakturą zaliczkową, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT wystawioną nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano część zapłaty od nabywcy. Zgodnie z art. 106f ust. 1 ustawy o VAT faktura ta powinna zostać wystawiona w ściśle określony sposób, a mianowicie powinna zawierać: datę wystawienia, kolejny numer, dane podatnika i nabywcy (imiona i nazwiska lub nazwy, ich adresy i numery NIP), datę otrzymania zapłaty, otrzymaną kwotę zapłaty, kwotę VAT oraz dane dotyczące zamówienia lub umowy.