W przeszłości kwestia statusu komornika sądowego jako podatnika VAT była przedmiotem kontrowersji. W interpretacji ogólnej z 30 lipca 2004 r. (PP10-812-802/04/MR/ 1556PP) minister finansów uznał, że komornicy sądowi w zakresie, w jakim stosując środki przymusu zastrzeżone dla władzy publicznej, wykonują władztwo publiczne wynikające z funkcji organu egzekucyjnego, są uznawani za organ władzy publicznej i tym samym są objęci regulacją art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Natomiast czynności wykonywane przez komorników sądowych w pozostałym zakresie podlegają opodatkowaniu VAT.
Czytaj także: Reforma egzekucji komorniczej od 1 stycznia 2019 r. choć brakuje rozporządzenia
Zmiana stanowiska
Stanowisko to zmieniło się w interpretacji ogólnej z 9 czerwca 2015 r. (PT1.050.1.2015.LJU.19), w której minister finansów stwierdził, że wykonywane przez komorników czynności należy uznać za świadczenie usług za wynagrodzeniem podlegające opodatkowaniu VAT. Do tych czynności – stwierdził minister finansów - nie ma zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, a zatem podlegają one opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Zarazem, kierując się m.in. zasadą zaufania obywateli do państwa, minister finansów stwierdził w tej interpretacji ogólnej, że komornicy są zwolnieni z obowiązku zapłaty VAT, z tytułu wykonywanych przez nich czynności za wynagrodzeniem, do końca września 2015 r. W świetle tej interpretacji ogólnej z 9 czerwca 2015 r. komornicy sądowi stali się podatnikami VAT od 1 października 2015 r.
NSA potwierdza...
Stanowisko, iż komornicy sądowi posiadają status podatnika VAT znalazło potwierdzenie w uchwale NSA z 6 marca 2017 r. (I FPS 8/16), w której wskazano, że do komornika sądowego, którego status wynika z ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji, ma zastosowanie art. 15 ust. 1 w zw. z ust. 2, a nie ma zastosowania art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
...ale SN ma inne zdanie
Na marginesie należy zauważyć, że także po wydaniu interpretacji ogólnej z9 czerwca 2015 r. oraz uchwały NSA z 6 marca 2017 r. stanowisko, że komornik sądowy posiada status podatnika VAT bywało kwestionowane. Przykładem może tu być uchwała składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z 27 lipca 2017 r. (III CZP 97/16), w której SN stwierdził, że komornik sądowy nie może podwyższyć opłaty egzekucyjnej pobieranej na podstawie art. 49 ust. 1 ww. ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji, o podatek od towarów i usług.