Rada gminy nie decyduje o zasadach udzielenia pożyczek

Gmina może udzielać pożyczek organizacjom pozarządowym na realizację celów wynikających z ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Jednak wszelkie czynności z tym związane pozostają w gestii organu wykonawczego.

Publikacja: 24.10.2017 05:50

Rada gminy nie decyduje o zasadach udzielenia pożyczek

Foto: 123RF

- Rada gminy zamierza podjąć uchwałę regulującą zasady udzielania pożyczek dla instytucji pozarządowych. Czy będzie to zgodne z prawem?

Nie. Ogólna kompetencja rady gminy do stanowienia przepisów dotyczących działania gminy wynika z art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Wskazano tam, że do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Z kolei w ust. 2 pkt 15 tego artykułu stwierdzono, że owa kompetencja dotyczy również stanowienia w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy. Co jednak istotne, ów przepis nie może być rozumiany w ten sposób, że może stanowić samodzielną podstawę do podejmowania określonych działań (np. uchwalania zasad udzielania pożyczek), bowiem potrzebne jest ku temu wyraźne upoważnienie ustawowe.

Takie stanowisko wynika z orzecznictwa. Przykładowo, w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 10 maja 2017 r. (sygn. akt II SA/Rz 1531/16) podkreślono: „artykuł 18 ust. 1 u.s.g. stanowiący, że do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej, wprowadza zasadę domniemania kompetencji rady gminy wśród organów gminnych. Przepis ten nie stanowi jednak co do zasady samoistnej podstawy prawnej do podejmowania uchwał. Konieczne jest jeszcze ustalenie podstawy materialnoprawnej w innym akcie normatywnym."

Zgodnie z art. 5 ust. 8 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – jednostki samorządu terytorialnego mogą udzielać pożyczek, gwarancji, poręczeń organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 na realizację zadań w sferze pożytku publicznego, na zasadach określonych w odrębnych przepisach. A zgodnie z art. 262 ust. 1–2 ustawy o finansach publicznych, czynności prawnych polegających na zaciąganiu kredytów i pożyczek oraz udzielaniu pożyczek, poręczeń i gwarancji, a także emisji papierów wartościowych dokonuje dwóch członków zarządu wskazanych w uchwale przez zarząd, z zastrzeżeniem ust. 2, przy czym takie czynności w gminie dokonuje wójt, burmistrz, prezydent miasta.

Z korelacji ww. norm prawnych należy wnioskować, że gmina może udzielać pożyczek organizacjom pozarządowym na realizację celów wynikających z ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Istotne jest jednak to, że wszelkie czynności z tym związane pozostają nie w gestii organu stanowiącego gminy (rady gminy), a organu wykonawczego, w tym przypadku wójta. Zatem, to ten organ jest umocowany do opracowania reguł udzielania pożyczek dla takich instytucji, np. w formie zarządzenia. Taka koncepcja znajduje potwierdzenie m.in. w uchwale Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z 30 listopada 2011 r. (nr 95/2011), gdzie wskazano, że rada gminy nie może w uchwale ustanawiać zasad udzielania pożyczek z budżetu gminy dla takich organizacji.

Jeśli zaś chodzi o same prerogatywy rady gminy w ww. zakresie, to wyznacza je art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. i ustawy o samorządzie gminny. Wskazano tam, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym.

— Marcin Nagórek, radca prawny

podstawa prawna: Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1875)

podstawa prawna: Ustawa z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1817 ze zm.)

podstawa prawna: Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1870 ze zm)

- Rada gminy zamierza podjąć uchwałę regulującą zasady udzielania pożyczek dla instytucji pozarządowych. Czy będzie to zgodne z prawem?

Nie. Ogólna kompetencja rady gminy do stanowienia przepisów dotyczących działania gminy wynika z art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Wskazano tam, że do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Z kolei w ust. 2 pkt 15 tego artykułu stwierdzono, że owa kompetencja dotyczy również stanowienia w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy. Co jednak istotne, ów przepis nie może być rozumiany w ten sposób, że może stanowić samodzielną podstawę do podejmowania określonych działań (np. uchwalania zasad udzielania pożyczek), bowiem potrzebne jest ku temu wyraźne upoważnienie ustawowe.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Sądy i trybunały
Emilia Szmydt: Czuję się trochę sparaliżowana i przerażona
Zawody prawnicze
Szef palestry pisze do Bodnara o poważnym problemie dla adwokatów i obywateli
Sądy i trybunały
Jest opinia Komisji Weneckiej ws. jednego z kluczowych projektów resortu Bodnara
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Prawo dla Ciebie
Jest wniosek o Trybunał Stanu dla szefa KRRiT Macieja Świrskiego