- Strona po otrzymaniu decyzji nie zauważyła, że jest w niej omyłka. Była zadowolona z decyzji i nie wniosła od niej odwołania. Czy, mimo to, może zwrócić się do organu, który wydał decyzję, o jej sprostowanie?
Tak.
Zgodnie z art. 113 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) organ może – z urzędu lub na żądanie strony – prostować w drodze postanowienia błędy pisarskie i rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w decyzjach wydanych przez ten organ. Na postanowienie w sprawie sprostowania służy zażalenie (art. 113 § 3 k.p.a.).
Przyjmuje się, że przez błąd rachunkowy należy rozumieć omyłkę w wykonaniu działania matematycznego, przy założeniu, że elementy przyjęte za podstawę tego działania były ustalone przez organ w prawidłowy sposób. Błędem pisarskim jest np. niewłaściwe użycie wyrazu, w szczególności niezgodne z jego znaczeniem w języku polskim, nieprawidłowa pisownia, odmiana czy ortografia bądź niezamierzone opuszczenie jednego lub więcej wyrazów. Natomiast innymi oczywistymi omyłkami mogą być omyłki polegające na tym, że w decyzji wyrażono coś, co w widoczny sposób jest niezgodne z myślą wyrażoną jednoznacznie przez organ, a zostało wypowiedziane tylko przez przeoczenie, niewłaściwy dobór słowa itp.
Oczywistość błędu pisarskiego, rachunkowego czy innego powinna wynikać z natury samego błędu bądź np. z porównania rozstrzygnięcia z uzasadnieniem decyzji, z treścią żądania strony lub z materiałami znajdującymi się w aktach sprawy (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 20 października 2017 r., sygn. I SA/Lu 670/17, LEX nr 2427682). Wszystkie te wady muszą mieć charakter techniczny i nieistotny, co oznacza, że nie mogą prowadzić do zmiany rozstrzygnięcia lub znacząco modyfikować stan faktyczny ustalony w sprawie (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 października 2017 r., sygn. II OSK 2530/16, LEX nr 2379083).