Jak widać z powyższego pracownikowi sc kodeks pracy pozwala chorować bez obawy o etat przez trwający najczęściej 182-dni (270-dni w przypadku ciąży lub gruźlicy) okres zasiłkowy oraz przez pierwsze trzy miesiące pobierania świadczenia rehabilitacyjnego (nie dotyczy to osób zatrudnionych krócej niż sześć miesięcy). Pracownik sc może też stracić pracę w trybie natychmiastowym, jeśli jest nieobecny w pracy z powodu opieki nad dzieckiem, jeśli upłynął już okres pobierania przez niego z tego tytułu zasiłku opiekuńczego (maksymalnie wynosi on 60 dni).
Cytowane wyżej przepisy mają także zastosowanie do osób zatrudnionych na wyższych stanowiskach w służbie cywilnej a więc osób zatrudnionych na podstawie powołania. Zgodnie, bowiem z art. 70 kp pracownik taki może być w każdym czasie – niezwłocznie lub w określonym terminie – odwołany ze stanowiska przez organ, który go powołał. Przy czym jeśli odwołanie nastąpiło z przyczyn, o których mowa w art. 52 lub 53 kp, jest ono równoznaczne z rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia.
Przytoczone przepisy nie znajdą natomiast zastosowania do urzędnika sc. Sytuacje, w których rozwiązanie z nim stosunku pracy jest w ogóle możliwe wyczerpująco normuje ustawa pragmatyczna tej służby. I choć przewiduje ona możliwość rozwiązania z urzędnikiem sc stosunku pracy z powodu długiej nieobecności w pracy z powodu choroby to robi to na dużo korzystniejszych zasadach. To jeden z przejawów większej stabilizacji zatrudnienia, jaką cieszą się urzędnicy mianowani.
Tylko, gdy ustawa na to pozwala
Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej bez wypowiedzenia może nastąpić, zatem w razie jego nieobecności w pracy z powodu choroby trwającej dłużej niż rok (art.71 ust. 3 usc). I jest to jedyna przesłanka pozwalająca na zwolnienie urzędnika z pracy z dnia na dzień bez jego winy. Oznacza to, że nieobecność w pracy z powodu konieczności sprawowania opieki nad dzieckiem bez względu na to ile będzie trwała nie będzie uzasadniać zwolnienia urzędnika z pracy. Podobnie jak jego inna, usprawiedliwiona i trwająca ponad miesiąc nieobecność w pracy.
Warto podkreślić, że pojęcie choroby, należy interpretować posiłkując się art. 6 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, który na równi z niezdolnością do pracy z powodu choroby traktuje też inne wymienione w nim okresy >patrz ramka.
Nieprzerwana nieobecność
Przesłanką rozwiązania stosunku pracy z urzędnikiem sc jest, zatem tylko nieprzerwana nieobecność w pracy spowodowana chorobą. Ustawa nie precyzuje jednak, czy urzędnik ma być nieprzerwanie nieobecny w pracy jedynie z powodu przebywania na zwolnieniu lekarskim czy z jakiegokolwiek innego powodu. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 28 stycznia 1994 r. (II SA 2393/93, niepubl.) stanął na stanowisku, że w sytuacji, gdy urzędnik jest niezdolny do pracy z powodu choroby potwierdzonej zaświadczeniami lekarskimi, urlop zdrowotny lub wypoczynkowy nie powoduje przerwania biegu okresu nieobecności w pracy z powodu choroby, którego upływ daje prawo do natychmiastowego rozwiązania stosunku pracy (por. W. Drobny, M. Mazuryk, P. Zuznakiewicz Ustawa o służbie cywilnej Komentarz Oficyna, 2010 r.).