Ślubna suknia księżnej

„Moda nieborowskich dam” prezentuje niezwykłe stroje kobiet z XIX i XX By je zobaczyć, trzeba wybrać się do Nieborowa.

Publikacja: 10.03.2019 07:00

Foto: materiały prasowe, P. Jamski

Na tle rokokowych i klasycystycznych wnętrz Pałacu Radziwiłłów pierwszy raz w historii muzeum w Nieborowie prezentowane są od 9 marca zachowane suknie ostatniej księżnej nieborowskiej Anny z Lubomirskich Radziwiłłowej. Rarytasem jest jej ślubny strój. W zasobach Muzeum zachował się jedynie piękny koronkowy tren, suknia została odtworzona na podstawie ślubnego zdjęcia Anny i Janusza Radziwiłłów. 

– Inspirację do rekonstruowania XIX-wiecznych sukni odnaleźliśmy także w portretach znajdujących się w zbiorach muzealnych – opowiada Monika Antczak, szefowa Muzeum w Nieborowie i Arkadii. – Na przykład batystowa zwiewna suknia empirowa została odtworzona na podstawie portretu Anieli z Radziwiłłów Czartoryskiej namalowanego przez  Elizabeth Vigee-Lebrun, w 1802 roku. Prezentujemy rekonstrukcję krynoliny z okresu żałoby narodowej w Polsce, inspirowaną malarstwem Artura Grottgera, a także suknię w stylu Biedermeier zrekonstruowaną na podstawie portretu Leontyny Gabrieli Clary und Aldringen, z ok. 1831 roku nieznanego autora.

Wystawa przybliża metamorfozy w modzie kobiecej zachodzące w XIX i na początku XX wieku. Ekspozycja została podzielona na dwie części. W Sali Białej znajdują się oryginalne suknie, bluzki i akcesoria z przełomu XIX i XX wieku oraz z lat 20. minionego stulecia. W Salonie Czerwonym wyeksponowano rekonstrukcje sukien z każdej dekady XIX wieku. Suknie zostały uszyte na podstawie portretów znajdujących się w zbiorach w Muzeum w Nieborowie i Arkadii lub z fragmentów oryginalnych tkanin zachowanych w nieborowskich skrzyniach.

– Prezentujemy osiem dekoracyjnych staników secesyjnych, niestety bez dołów sukien, te bowiem nie zachowały się – opowiada Monika Antczak. – Pochodzą ze słynnych domów mody Bogusława Hersego i Michaliny Koch. Mamy też bluzki z metkami wiedeńskimi, paryskimi, najbardziej topowymi w ówczesnym czasie elementami garderoby. Oprócz sukni zachowała się także para bucików z prawidłami.

Ekspozycję uzupełnia prezentacja biżuterii. Wystawie mają towarzyszyć bogato ilustrowany katalog, seria wykładów oraz comiesięczne spotkania na temat mody kobiecej, które prowadzić będzie kuratorka wystawy Barbara Szewczyk 

Na tle rokokowych i klasycystycznych wnętrz Pałacu Radziwiłłów pierwszy raz w historii muzeum w Nieborowie prezentowane są od 9 marca zachowane suknie ostatniej księżnej nieborowskiej Anny z Lubomirskich Radziwiłłowej. Rarytasem jest jej ślubny strój. W zasobach Muzeum zachował się jedynie piękny koronkowy tren, suknia została odtworzona na podstawie ślubnego zdjęcia Anny i Janusza Radziwiłłów. 

– Inspirację do rekonstruowania XIX-wiecznych sukni odnaleźliśmy także w portretach znajdujących się w zbiorach muzealnych – opowiada Monika Antczak, szefowa Muzeum w Nieborowie i Arkadii. – Na przykład batystowa zwiewna suknia empirowa została odtworzona na podstawie portretu Anieli z Radziwiłłów Czartoryskiej namalowanego przez  Elizabeth Vigee-Lebrun, w 1802 roku. Prezentujemy rekonstrukcję krynoliny z okresu żałoby narodowej w Polsce, inspirowaną malarstwem Artura Grottgera, a także suknię w stylu Biedermeier zrekonstruowaną na podstawie portretu Leontyny Gabrieli Clary und Aldringen, z ok. 1831 roku nieznanego autora.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce