Pracownicy sądów nie chcą być sprzątaczami

Zlecanie urzędnikom i innym pracownikom sądów i prokuratur, na stanowiskach, które nie są związane z utrzymywaniem czystości, sprzątaniem, odkażaniem takich prac może prowadzić do naruszenia obowiązku poszanowania godności pracownika – głosi stanowisko Komisji Międzyzakładowej Organizacji Związkowej NSZZ „Solidarność” Pracowników Sądownictwa i Prokuratury.

Aktualizacja: 21.05.2020 10:33 Publikacja: 21.05.2020 10:14

Pracownicy sądów nie chcą być sprzątaczami

Foto: SSP Iustitia

Genezą stanowiska są obserwowane przez związkowców próby zlecania szeroko pojętego sprzątania i odkażania w sądach. Zarządzenia prezesów i dyrektorów sądów nakładają np. na protokołujących obowiązek odkażania czy „sprzątania powierzchni płaskich".

Tymczasem "Solidarność" Pracowników Sądownictwa i Prokuratury stoi na stanowisku, że tam, gdzie pracodawca wydawaniem poleceń ustnych lub przez modyfikację zakresu obowiązków, powierza urzędnikom i innym pracownikom sądu lub prokuratury zadania poniżej ich kwalifikacji (...) przy jednoczesnym pominięciu regulacji powierzania pracy innego rodzaju, dochodzi do łamania praw pracowniczych – czego nie daje się usprawiedliwić stanem epidemii.

Organizacja zauważa, że przepisy kodeksowe zawierają rozwiązania, które należy stosować w przypadku szczególnych potrzeb pracodawcy, aby zapewnić pracownikom respektowanie ich praw. Wskazano przy tym na art. 94 Kodeksu pracy. Zgodnie z nim „do podstawowych obowiązków pracodawcy należy organizowanie pracy w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak i osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy".

- Zlecanie urzędnikom i innym pracownikom sądów i prokuratur, na stanowiskach, które nie są związane z utrzymywaniem czystości, sprzątaniem, odkażaniem takich prac może prowadzić do naruszenia obowiązku poszanowania godności pracownika – podkreśla „Solidarność".

Czytaj także:

Genezą stanowiska są obserwowane przez związkowców próby zlecania szeroko pojętego sprzątania i odkażania w sądach. Zarządzenia prezesów i dyrektorów sądów nakładają np. na protokołujących obowiązek odkażania czy „sprzątania powierzchni płaskich".

Tymczasem "Solidarność" Pracowników Sądownictwa i Prokuratury stoi na stanowisku, że tam, gdzie pracodawca wydawaniem poleceń ustnych lub przez modyfikację zakresu obowiązków, powierza urzędnikom i innym pracownikom sądu lub prokuratury zadania poniżej ich kwalifikacji (...) przy jednoczesnym pominięciu regulacji powierzania pracy innego rodzaju, dochodzi do łamania praw pracowniczych – czego nie daje się usprawiedliwić stanem epidemii.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara