Jak księgować zaliczki

Otrzymanie od kontrahenta przedpłaty nie powoduje powstania przychodu bilansowego w okresie jej uzyskania, ponieważ świadczenie nie zostało jeszcze zrealizowane. Należy ją ująć w rozliczeniach międzyokresowych przychodów.

Publikacja: 03.08.2016 05:00

Jak księgować zaliczki

Foto: 123RF

Powszechną praktyką w obrocie gospodarczym jest stosowanie zaliczek w rozrachunkach z kontrahentami. Zaliczka jest częścią należności, wpłacaną z góry na poczet wykonania przyszłej dostawy towaru lub usługi. W momencie realizacji umowy handlowej, zostaje wliczona w cenę towaru (usługi), natomiast w przypadku rozwiązania umowy jej strony zwracają sobie wzajemne świadczenia oraz zaliczkę.

Sprzedawca, na okoliczność otrzymania przedpłaty, powinien wystawić fakturę zaliczkową. Jeżeli bowiem przed zrealizowaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty (np. zaliczkę), obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania, w odniesieniu do otrzymanej kwoty (art. 19a ust. 8 ustawy o VAT).

Uwaga! Faktura zaliczkowa może zostać wystawiona zarówno po, jak i przed otrzymaniem przedpłaty od kontrahenta. W pierwszym przypadku, w księgach rachunkowych kontrahentów najpierw zostanie zaewidencjonowany przepływ środków pieniężnych, a następnie – wystawienie/otrzymanie faktury zaliczkowej, w drugim natomiast kolejność operacji będzie odwrotna. Zgodnie bowiem z art. 106i ust. 2 i ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT, fakturę zaliczkową wystawia się nie później, niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano zaliczkę od nabywcy oraz nie wcześniej, niż 30. dnia przed otrzymaniem zaliczki.

Prezentacja w sprawozdaniu

Prezentacja w sprawozdaniu

Rzeczpospolita

Obowiązkowe elementy

Faktura zaliczkowa powinna zawierać m.in. otrzymaną kwotę zapłaty oraz dane dotyczące zamówienia lub umowy, w szczególności:

- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi,

- cenę jednostkową netto,

- ilość zamówionych towarów,

- wartość zamówionych towarów lub usług bez kwoty VAT,

- stawki i kwoty VAT,

- wartość zamówienia lub umowy z uwzględnieniem kwoty VAT.

Jeżeli faktura zaliczkowa nie obejmuje całej zapłaty, to w fakturze końcowej, wystawionej po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi, sumę wartości towarów lub usług należy pomniejszyć o wartość otrzymanych części zapłaty, a kwotę VAT – o sumę kwot podatku, wykazanego w fakturach dokumentujących otrzymanie części zapłaty. Faktura końcowa powinna również zawierać numery faktur zaliczkowych. Gdy wystawiono więcej niż jedną fakturę zaliczkową, a faktury te obejmują łącznie całą zapłatę, wówczas ostatnia z tych faktur powinna zawierać również numery poprzednich faktur zaliczkowych.

Nie każda przedpłata jest zaliczką

Aby zapłatę na poczet przyszłych należności można było uznać za zaliczkę, muszą zostać spełnione następujące przesłanki (por. interpretację Izby Skarbowej w Warszawie z 31 marca 2015 r., IPPP1/4512-2/15-2/MP):

- zapłata powinna dotyczyć konkretnej transakcji (tj. przyszłe świadczenie powinno być określone co do rodzaju w sposób jednoznaczny; określone powinny być cechy identyfikujące rodzaj towaru bądź usługi),

- konkretyzacja przyszłego świadczenia powinna być wystarczająco dokładna dla określenia zasad opodatkowania świadczenia (w szczególności należy móc określić miejsce świadczenia i stawkę opodatkowania),

- w momencie wpłaty zaliczki strony nie mają intencji zmiany świadczenia w przyszłości.

Operacje związane z otrzymaniem i rozliczeniem zaliczki na poczet dostaw towarów i usług, których wykonanie nastąpi w następnych okresach rozliczeniowych, sprzedawca powinien ująć w ewidencji zapisem:

1. Wpływ zaliczki od kontrahenta

Wn „Rachunki bankowe"

Ma „Rozrachunki z odbiorcami" lub „Pozostałe rozrachunki"

2. Wystawienie faktury zaliczkowej

Wn „Rozrachunki z odbiorcami" lub „Pozostałe rozrachunki" (wartość brutto faktury, w kwocie otrzymanej zaliczki)

Ma „Rozrachunki publicznoprawne" (VAT należny)

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów" (wartość netto otrzymanej zaliczki)

3. Zarachowanie kwoty ujętej na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów" do przychodów (w dacie dostawy towaru lub wykonania usługi)

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów"

Ma „Sprzedaż produktów i usług" lub „Sprzedaż towarów" lub „Sprzedaż materiałów" lub „Pozostałe przychody operacyjne".

Otrzymanie od kontrahenta zaliczki nie powoduje u otrzymującego powstania przychodu bilansowego w okresie jej uzyskania, ponieważ świadczenie nie zostało jeszcze zrealizowane. Przychód będzie osiągnięty w przyszłych okresach sprawozdawczych, pod datą wykonania świadczenia. Dlatego równowartość otrzymanej przedpłaty na poczet przyszłej dostawy należy zaliczyć w ewidencji księgowej do rozliczeń międzyokresowych przychodów (art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości, dalej: uor).

Wpłata nie w złotych

Jeżeli zaliczka wyrażona jest w walucie obcej, wówczas jej wpływ na własny rachunek walutowy sprzedawcy trzeba przeliczyć na walutę krajową. Do wyceny należy zastosować kurs średni NBP obowiązujący w dniu poprzedzający dzień otrzymania zaliczki (art. 30 ust. 2 pkt 2 uor). W takim przypadku nie mamy do czynienia z faktycznym kursem służącym do wyceny ww. operacji, gdyż nie nastapiła wymiana środków pieniężnych. Podobnie, fakturę wystawioną na okoliczność otrzymania zaliczki przelicza się po kursie średnim ogłoszonym przez NBP w dniu poprzedzającym dzień jej wystawienia. Wartość powstałego w dacie realizacji dostawy przychodu ustala się według kursu średniego NBP z dnia poprzedzającego dzień jego uzyskania. Rozliczenie powstałych różnic kursowych należy ująć w księgach sprzedawcy zapisem:

1. Dodatnie różnice kursowe

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów"

Ma „Przychody finansowe"

2. Ujemne różnice kursowe

Wn „Koszty finansowe"

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów".

Po stronie kupującego

Nabywca powinien wykazać w księgach operacje związane z wpłatą i rozliczeniem zaliczki na poczet dostaw towarów i usług, zapisem:

1. Przekazanie środków na poczet przyszłych dostaw

Wn „Rozrachunki z dostawcami" lub „Pozostałe rozrachunki"

Ma „Rachunki bankowe"

2. Otrzymanie faktury zaliczkowej

Wn „Rozliczenie zakupu" (wartość netto zaliczki)

Wn „Rozrachunki publicznoprawne" (VAT naliczony)

Ma „Rozrachunki z dostawcami" lub „Pozostałe rozrachunki" (wartość brutto zaliczki)

3. Rozliczenie zaliczki (pod datą realizacji świadczenia)

a) zaliczenie wartości usługi w koszty

Wn „Koszty według rodzajów" lub odpowiednie konto zespołu 5

Ma „Rozliczenie zakupu"

b) przyjęcie towarów (materiałów) do magazynu

Wn „Materiały" lub „Towary"

Ma „Rozliczenie zakupu"

c) przyjęcie środka trwałego (wartości niematerialnych i prawnych) do ewidencji księgowej

Wn „Środki trwałe" lub „Wartości niematerialne i prawne" lub „Inwestycje w nieruchomości i prawa"

Ma „Rozliczenie zakupu".

Uwaga! Dla środków trwałych wymagających – po ich nabyciu, a przed przyjęciem do użytkowania – montażu lub przystosowania do używania, stosuje się „Środki trwałe w budowie".

Nie powiększy kosztów

Wpłata zaliczki na poczet nabycia towarów i usług nie jest kosztem dla celów bilansowych. Koszt powstanie bowiem w momencie sprzedaży dóbr, na zakup których wpłacono zaliczkę. Z kolei, wydatki na zakup środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych) będą odnoszone w koszty przez odpisy amortyzacyjne, naliczane od wartości początkowej ww. składników aktywów.

Rozchód z konta walutowego

Zarówno rozchód waluty obcej z własnego konta walutowego w związku z zapłatą zaliczki wyrażonej w walucie obcej, jak i otrzymanie faktury zaliczkowej podlegają wycenie, w celu ich ujęcia w ewidencji księgowej nabywcy. Rozchód waluty obcej z tytułu wpłaty zaliczki wycenia się według:

- średniego kursu NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wypływu waluty (różnice kursowe od własnych środków pieniężnych powstaną, gdy kurs przyjęty do wyceny wpływu waluty na rachunek walutowy będzie się różnił od kursu przyjętego do wyceny rozchodu waluty, w związku z zapłatą zaliczki) lub

- kursu historycznego, czyli kursu po jakim wyceniono poprzednio wpływ waluty na rachunek walutowy (przy takiej wycenie nie powstają różnice kursowe od własnych środków pieniężnych. Ponadto, jeżeli podmiot rozlicza różnice kursowe metodą podatkową, to powinien pamiętać, że wycena rozchodu środków z rachunku walutowego po kursie historycznym nie jest uznawana za prawidłową dla celów podatku dochodowego. Stosowanie dla celów podatkowych kursu historycznego dopuszczalne jest jedynie w przedsiębiorstwach, które do wyceny różnic kursowych wybrały metodę rachunkową, uwzględniającą zasady obowiązujące w prawie bilansowym).

Do wyceny faktury zaliczkowej dokumentującej otrzymanie zaliczki wyrażonej w walucie obcej należy przyjąć średni kurs NBP z dnia poprzedzającego dzień wystawienia faktury zaliczkowej.

Końcowe rozliczenie

Po otrzymaniu faktury końcowej nabywca powinien skorygować wycenę, przyjmując kurs z dnia poprzedzającego dzień wystawienia faktury końcowej. Kurs ten dotyczy całej wartości dostawy, a zatem również tej, która została objęta fakturą zaliczkową. Ponieważ faktura zaliczkowa – w celu ujęcia jej w księgach – została wyceniona po innym kursie, niż kurs z faktury końcowej, należy odpowiednio skorygować wycenę faktury zaliczkowej. Dopiero tak ustalone różnice kursowe zwiększą przychody lub koszty finansowe, względnie skorygują wartość początkową nabytych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Dla celów bilansowych wartość początkową środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych) korygują zarówno różnice kursowe powstałe na zobowiązaniach, jak i różnice kursowe od własnych środków pieniężnych, powstałe bezpośrednio w wyniku operacji ich przelewu, w związku z zapłatą za dany składnik aktywów trwałych (jeżeli takie różnice dla celów bilansowych w ogóle powstaną). Warunkiem jest, aby zapłata została zrealizowana przed oddaniem składnika aktywów do używania. Rozliczenie powstałych różnic kursowych należy zaewidencjonować u nabywcy:

1. Różnice kursowe powstałe od własnych środków pieniężnych, w związku z zapłatą zaliczki

– dodatnie różnice kursowe

Wn „Rachunki bankowe" (rachunek walutowy)

Ma „Przychody finansowe"

– ujemne różnice kursowe

Wn „Koszty finansowe"

Ma „Rachunki bankowe" (rachunek walutowy)

2. Różnice kursowe powstałe na rozliczeniach zakupu (w przypadku otrzymania faktury zaliczkowej; od kwoty netto zaliczki)

– dodatnie różnice kursowe

Wn „Rozliczenie zakupu"

Ma „Przychody finansowe"

– ujemne różnice kursowe

Wn „Koszty finansowe"

Ma „Rozliczenie zakupu"

3. Różnice kursowe powstałe na rozrachunkach (w przypadku braku faktury zaliczkowej; od kwoty brutto zaliczki)

– dodatnie różnice kursowe

Wn „Rozrachunki z dostawcami" lub „Pozostałe rozrachunki"

Ma „Przychody finansowe"

– ujemne różnice kursowe

Wn „Koszty finansowe"

Ma „Rozrachunki z dostawcami" lub „Pozostałe rozrachunki".

Z wyceny bilansowej

Jeżeli zaliczkę na nabycie środka trwałego (wartości niematerialnych i prawnych) zapłacono przed dniem bilansowym, a realizacja dostawy nastąpi w roku następnym, to zapłacone kwoty podlegają ponownej wycenie na dzień bilansowy według średniego kursu NBP, obowiązującego na dzień bilansowy (art. 30 ust. 1 pkt 1 uor). Powstałe w związku z wyceną bilansową różnice kursowe księguje się:

1. Dodatnie różnice kursowe

Wn „Rozliczenie zakupu" lub „Pozostałe rozrachunki"

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów"

2. Ujemne różnice kursowe

Wn „Pozostałe rozliczenia międzyokresowe"

Ma „Rozliczenie zakupu" lub „Pozostałe rozrachunki".

Wraz z wykonaniem dostawy (w kolejnym roku) różnice z wyceny bilansowej podlegają wystornowaniu. Można je także wystornować pod datą 1 stycznia następnego roku.

Powszechną praktyką w obrocie gospodarczym jest stosowanie zaliczek w rozrachunkach z kontrahentami. Zaliczka jest częścią należności, wpłacaną z góry na poczet wykonania przyszłej dostawy towaru lub usługi. W momencie realizacji umowy handlowej, zostaje wliczona w cenę towaru (usługi), natomiast w przypadku rozwiązania umowy jej strony zwracają sobie wzajemne świadczenia oraz zaliczkę.

Sprzedawca, na okoliczność otrzymania przedpłaty, powinien wystawić fakturę zaliczkową. Jeżeli bowiem przed zrealizowaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty (np. zaliczkę), obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania, w odniesieniu do otrzymanej kwoty (art. 19a ust. 8 ustawy o VAT).

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP