4. Kolejny, czwarty krok to alokacja ceny do poszczególnych zobowiązań umownych. Przypisanie ceny oparte jest na cenach sprzedaży każdego zidentyfikowanego zobowiązania umownego. W przypadku istnienia obserwowalnej ceny danego dobra i usługi w podobnych okolicznościach lub dla podobnych kontrahentów należy użyć tej ceny. Jeśli jednak cena obserwowalna nie istnieje, przed jednostką stoi spore wyzwanie, gdyż musi ona oszacować cenę na podstawie istniejących danych i informacji, takich jak warunki rynkowe czy specyfika kontrahentów.
5. Ostatni etap to ujęcie przychodu. Ujęcie przychodu przypisanego do zobowiązania umownego następuje, gdy jednostka zrealizuje to zobowiązanie, a realizacja ma miejsce, gdy zostanie przekazana kontrola nad dobrami lub usługami. Kontrola jest w tym przypadku rozumiana jako zdolność do kierowania wykorzystaniem i uzyskaniem wszystkich istotnych korzyści z danego składnika aktywów (lub do powstrzymania innych od takiego działania). Ujęcie przychodu może nastąpić jednorazowo lub może być rozłożone w czasie. Przesłanki, jakie należy rozważyć na tym etapie, aby ująć przychód we właściwy sposób i we właściwym momencie, to istnienie prawa do zapłaty, tytułu prawnego do składnika aktywów, fizyczne przekazanie składnika aktywów, przekazanie istotnych ryzyk i korzyści związanych z własnością i akceptacja składnika aktywów przez kontrahenta.
Każdy z etapów rozpoznania przychodów zgodnie z MSSF 15 wymaga od jednostki wnikliwej analizy nie tylko samych umów, ale również otoczenia mikro- i makroekonomicznego (klientów, dostawców, konkurencji, regulacji prawnych i podatkowych). Z pewnością jest to złożony proces wymagający zaangażowania nie tylko ekspertów od rachunkowości, ale w zasadzie wszystkich kluczowych osób w jednostce posiadających dużą wiedzę o branży i relacjach z klientami.
Które branże odczują wpływ regulacji
Implementacja MSSF 15 będzie szczególnie trudna w tych branżach, w których standardowo umowy składają się z wielu elementów i zawierają dużą ilość świadczeń, które sprzedający zobowiązuje się spełnić w czasie trwania kontraktu.
Najwięcej pracy czeka niewątpliwie jednostki sporządzające sprawozdania zgodnie z MSSF z branży telekomunikacyjnej, informatycznej, budowlanej i inżynieryjnej, jak również te, które działają w sektorze mediów i rozrywki. To w tych branżach klientom dostarczany jest często pakiet produktów i usług, na które składa się wiele odrębnych zobowiązań umownych zgodnie z definicją zawartą w MSSF 15. W wielu przypadkach są to umowy wieloletnie, zgodnie z którymi poszczególne zobowiązania są realizowane w innych momentach lub rozłożone w czasie trwania umowy.
Nowe uregulowania będą istotne również dla branży medycznej, farmaceutycznej, motoryzacyjnej i energetycznej.
W większości przypadków po implementacji MSSF 15 nastąpi opóźnienie ujęcia części przychodów w stosunku do obecnych uregulowań. Związane jest to z dodatkowymi zobowiązaniami umownymi, które będą musiały być zidentyfikowane i wycenione odrębnie, takimi jak poszerzona gwarancja, bony zniżkowe, darmowa aktualizacja oprogramowania, utylizacja sprzętu, czy inne świadczenia określone w umowach jako nieodpłatne, do których spełnienia zobowiązuje się sprzedający. Branżą podawaną jako przykład przyspieszenia ujęcia przychodów jest telekomunikacja. W przypadku sprzedaży telefonu wraz z abonamentem przychód ze sprzedaży będzie rozpoznany w momencie podpisania umowy, a nie w okresie trwania umowy. ?
Implementacja wymaga znaczącego nakładu pracy
Edyta Kalińska, audit Partner w Dziale Rewizji Finansowej BDO, biuro w Poznaniu
Największym wyzwaniem dla jednostek, które już od 1 stycznia 2018 roku będą musiały stosować MSSF 15, wydaje się być konieczność bardzo indywidualnego podejścia do zagadnienia rozpoznania przychodów. Niezbędna będzie szczegółowa analiza umów i pojedynczych zapisów w kontraktach. Podmioty będą musiały stworzyć własne modele ujęcia przychodów, dostosowane nie tylko do branży, ale często do specyfiki działalności i stosowanych zapisów w umowach. W przypadku jednostek, których umowy są mocno zróżnicowane i zindywidualizowane, niezbędna będzie modyfikacja stosowanych systemów informatycznych wspierających księgowość i finanse, aby umożliwiały one prawidłowe rozpoznanie przychodów zgodnie z nowym standardem.
Jednostki będą zobowiązane gromadzić odpowiednie dane i informacje w taki sposób, aby w przyszłości móc dokonywać prawidłowych szacunków i osądów opartych na rzetelnych danych historycznych. Ważne będzie zaangażowanie w ten proces nie tylko służb księgowych, ale również zarządów i osób najbardziej zorientowanych w kwestiach biznesowych.
Stworzone modele będą na początku mocno eksperckie, jednak z upływem czasu będą w coraz większym stopniu opierać się na informacjach historycznych i niejako „nauczą się" szacować dane w taki sposób, aby nie odbiegały one istotnie od wartości zrealizowanych. Kluczowe znaczenie dla prawidłowego i adekwatnego do sytuacji rozpoznania przychodów będzie miała odpowiednia jakość zgromadzonych przez jednostki danych.
Już w sprawozdaniach finansowych za rok 2016 jednostki stosujące MSSF miały obowiązek ujawnić potencjalny wpływ nowego standardu na ich sprawozdawczość. Analizując raporty roczne spółek publicznych można zauważyć, że większość jednostek ujawniła, iż jest w trakcie analizy wpływu MSSF 15 na sprawozdania finansowe. Ze względu na datę wejścia standardu wydaje się, że sprawozdania finansowe za rok 2017 powinny zawierać bardziej szczegółowe informacje w tym zakresie.
Jednak informacja, że jednostki nadal są w trakcie analizy wpływu nowego standardu potwierdza tezę, iż jego implementacja nie jest prosta i wymaga znaczącego nakładu pracy związanego z analizą umów i zastosowaniem pięciostopniowego algorytmu rozpoznania przychodów. ?