Polskie szminki podbijają Azję

Kosmetyki kolorowe stały się jedną z polskich specjalności eksportowych. Polscy producenci mogą zwiększyć ich sprzedaż, zwłaszcza na odległych rynkach.

Publikacja: 07.10.2016 12:15

Polskie szminki podbijają Azję

Foto: Rzeczpospolita

- Polskie kosmetyki kolorowe mają szansę zwłaszcza w tych krajach, gdzie w społeczeństwie istnieje kult ciała i nieustanna moda na piękno – mówi Barbara Molińska, regionalny menedżer ds. handlu zagranicznego w Banku Zachodnim WBK.

Dlatego perspektywicznym kierunkiem jest Ameryka Łacińska. Obiecująca staje się także Azja, czego dowodem jest przykład Birmy: w 2015 roku wyeksportowaliśmy tam kosmetyki do makijażu za prawie 100 mln złotych.

– To pokazuje, że nasze marki mają spore możliwości nawet na najbardziej egzotycznych rynkach – dodaje Molińska.

Jednak na razie najważniejszym kierunkiem sprzedaży dla polskich producentów są kraje Unii Europejskiej. Następne w kolejności są rynki Centralnej i Wschodniej Europy, gdzie trafia około 40 proc. a dalej kraje rozwijające się. Szczególnie dużo kosmetyków eksportujemy do Rosji, a także do Wielkiej Brytanii i Niemiec. Rynek europejski jest jednak dla polskich kosmetyków bardzo konkurencyjny. Marki kosmetyczne mają tu długoletnią tradycję a odbiorcy są do nich bardzo przywiązani. Tymczasem na rynkach odległych, jak np. Afryka czy Bliski Wschód branża stale odnotowuje systematyczne wzrosty: w ubiegłym roku wartość rynku kosmetyków oraz artykułów pielęgnacyjnych przekroczyła 25 miliardów dolarów. Natomiast prognozy zakładają, że za trzy lata sprzedaż takich produktów przekroczy granicę 30 miliardów dolarów.

Polscy producenci mają znaczące atuty: koszty zatrudnienia należące do najniższych w Europie, wysoką jakość produkcji i korzystanie z nowoczesnych i zaawansowanych technologii. Ważne są wysokie kwalifikacje zatrudnionych: potrzebną w branży wiedze można zdobywać w przeszło pięćdziesięciu ośrodkach akademickich. Natomiast jedna czwarta pracowników firm kosmetycznych pracuje w działach zajmujących się badaniami i rozwojem. Kierunki na polskich uczelniach jak farmacja, medycyna, biotechnologia czy chemia stają się inkubatorem innowacji, które w branży kosmetycznej są bardzo skutecznie komercjalizowane. Dzięki temu może ona skutecznie poszerzać grono odbiorców.

- Atrakcyjność cenowa polskich produktów ma spore znaczenie dla sukcesów eksportowych we wszystkich branżach. Ale w kategorii kosmetyków do makijażu jest bardzo ważna, bo sprzedaż często jest podyktowana chwilowym trendom. Konsumentki często wolą kupować tańsze kosmetyki, a za to chcą częściej je zmieniać – podkreśla Molińska.

Polskim producentom kosmetyków sprzyja także fakt, że branża jak mało która jest w proeksportowych działaniach dobrze zorganizowana. Poszczególni producenci, choć konkurują ze sobą, potrafią skutecznie współpracować np. przy organizacji wspólnych ekspozycji na zagranicznych targach i wystawach. Takie działania mocno zwiększają efektywność promocji, szczególnie na dalekich rynkach.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google'em, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), Bisnode, Crido Taxand i KPMG. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

- Polskie kosmetyki kolorowe mają szansę zwłaszcza w tych krajach, gdzie w społeczeństwie istnieje kult ciała i nieustanna moda na piękno – mówi Barbara Molińska, regionalny menedżer ds. handlu zagranicznego w Banku Zachodnim WBK.

Dlatego perspektywicznym kierunkiem jest Ameryka Łacińska. Obiecująca staje się także Azja, czego dowodem jest przykład Birmy: w 2015 roku wyeksportowaliśmy tam kosmetyki do makijażu za prawie 100 mln złotych.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań